En million på Varemessen

Flyttingen av Norges Varemesse til Lillestrøm har vært en stor suksess. I dag passerte besøkende nummer 1 million inngangsdøren til messesenteret.

Børre Kristiansen og kona Maja fra Rælingen var helt uvitende om at en tur til årets Hus og Hage-messe skulle ende med et utendørs boblebad. Børre ble plukket ut som besøkende nummer 1 million, og ekteparet ble svært overrasket over å motta gaven fra arrangørene i Norges Varemesse. Jeg er helt sjokkert, men også kjempeglad for at vi får et boblebad til hagen. Og jeg som har nettopp bygd terrasse, sier Børre Kristiansen til Newswire. Han er usikker på om hagen er stor nok, men synes det er stas å bli plukket ut som gjest nummer 1 million. Vi får kanskje vurdere å bygge ut, sier han. Stort pluss Det er nå tre år siden Norges Varemesse flyttet til Lillestrøm fra Sjølyst i Oslo. Siden den gang har alle piler pekt oppover. Fra 2002 til 2004 har omsetningen økt med 40 prosent og driftsresultatet fra minus fem millioner til pluss 44,2 millioner. På disse tre årene er vi blitt godt etablert på Lillestrøm, med solid forankring blant utstillere og publikum. Det var selvsagt spennende å flytte en så innarbeidet institusjon, men i dag ser vi at Lillestrøm markerer seg sterkt som kongress- og messeby, sier Stig Nitter Foss, administrerende direktør i Norges Varemesse. Flere aktiviteter og store utstillinger på publikumsmessene skaper også større plassbehov blant utstillerne. Store båter og biler krever mye plass. Nå får vi samlet alle utstillerne på én flate, noe som er mer oversiktlig for publikum og utstillere. Dessuten er det enkelt å parkere eller komme til Lillestrøm med tog, sier han. Bil og båt Autofil i 2004 og Sjøen for alle er de messene som trekker mest folk til Norges Varemesse. Nær 80 000 mennesker besøkte bilmessen Autofil i november i fjor. Programleder Jan Erik Larsen i TV-programmet Autofil viser en voldsom entusiasme for både gamle og nye biler. Humøret smitter over på vanlige folk, og NRK-samarbeidet gir messen en bredere appell. Det lave rentenivået bidrar til vekst i salget av nye biler og båter. Utstillerne merker at terskelen for å kjøpe er blitt lavere, sier han. Nitter Foss tror det blir en liten nedgang i besøket på Norges Varemesse i år. Autofil arrangeres ikke før neste år, og det vil vi nok merke. Men mye av inntjeningen vår kommer fra fagmessene, som for eksempel Nor-Shipping. Hallene rommer 6000 mennesker, og fremover kommer vi til å satse enda sterkere på event- og kongressmarkedet, sier Nitter Foss.