Automatlager Astrup

Automatlager Astrup

Sted: Oslo

Prosjekttype:
Automat- og logistikkbygg

Bruttoareal: 2.200 kvm

Byggherre: Ametco Eiendom AS

Hovedentreprenør: Håndverkskompaniet AS

Kontraktssum eks mva:
23 millioner kroner

Arkitekt: Niels Torp Arkitekter

Prosjektledelse: Høyer Finseth

Rådgivere: RIB og RIBR: A. L. Høyer - RIE og elektro: Sterk Elektro - RIV og utførende VVS: Randem & Hübert

Underentreprenører/leverandører: Riving: Norprodukter Miljø - Boring: Brødrene Myhre - Grunnarbeider: Arco Entreprenør - Betongarbeider: SN Bygg - Rør: Aug. Larsen - Oppmåling: Solli og Hoff - Miljø: Bergfald / Hjellnes Consult - MD: P. Meidell - Lagerteknikk og automatløsninger: Friedrich Remmert GmBH - Reolsystemer: Fassmann + Partner AG - Sprinklersystem: Brannsikkerhet Total - Murarbeider: Fjeldheim & Knudsen - Glassfasade: H-Glass - Blikkenslager: Franke Onsrud - Branntetting: RB Branntetting - Lifter: Herz Maskin - Byggevarer: Maxbo Proff Sinsen - Taktekking: Hesselberg Tak - Stålarbeider: Oleg Sveiseverksted - Solskjerming: Vental Solex - Luker/leidere: Vulkan Smith - Vaskegondol: Askim Mekaniske Verksted - Anleggsgartner: Kristian Sørby - Porter: Albany Door Systems

Utvidelsen og moderniseringen av Astrups anlegg på Rommen vil medføre raskere, mer effektiv og mer skånsom behandling fra lageret for plast og metaller. Det vil også store deler av byggenæringen nyte godt av.

Utbyggingen med det nye automatlageret er den andre store utvidelsen siden Astrup samlokaliserte seg på Rommen i 1983. Inkludert utvidelsen nå på vel 2.200 kvm er lageranlegget med administrasjonsbygg på 13.000 kvm. Byggherre er Astrup & Søn Gruppens eiendomsselskap Ametco Eiendom, med Harald Løberg fra Høyer Finseth som byggherrens prosjektleder. Arkitekt er Niels Torp Arkitekter.

Samtidig drift
Hovedentreprenør har vært Håndverkskompaniet, som ikke går av veien for utfordrende og krevende jobber med tilbygg, nybygg og rehabilitering for næringslivskunder.

‒ Vi har spesialisert oss på å bygge om arealer hos kunder som har full drift i de samme lokalene, sier Håndverkskompaniets medeier og prosjektleder, Jan Terje Skalmerud.

Håndverkskompaniets hovedentreprise er opprinnelig på 23 mill. kroner eks. avgifter. Dette inkluderer grunn-, betong-, tak- og fasadearbeider. Håndverkskompaniet har også hatt oppfølging av HMS, og fremdrift for Astrups direkte innkjøp. Koordineringen av arbeider utgjør mellom 80 og 100 millioner kroner.

Og full drift var det. Astrup er en av landets ledende leverandør innen aluminium, rustfritt stål, metaller, plast og stål halvfabrikat, og egne byggsystemer i aluminium. Dette er produkter som går inn og ut av lagersystemet daglig. Til nå har Astrup vært nødt til å leie ekstern lagerkapasitet i Oslo-området. Kapasiteten i det eksisterende lageret var ikke god nok. Selv om det tidligere var en manuell styrt robot som håndterte varene, innebar denne prosessen en arbeidsform med tunge belastninger for de ansatte.

Tomta i Haavard Martinsens vei grenser inn til et tidligere kommunalt avfallsdeponi. Den gamle fyllplassen går inn til byggelivet. Ved utgravingen var det nødvendig med strenge sikkerhetsregimer, blant annet med bruk av gassmasker og gassmålere i byggegropa. Fremdeles kan det være gass i grunnen. Derfor er det i det nye bygget lagt ned gassrør som føres opp over tak.

Måtte avskilles
Ca. 600 kvm av eksisterende lager skulle rives og innlemmes i det nye prosjektet. Denne avskjermingen mot lageret som var i full drift, var det første tiltaket i prosjektet.

Det ble tett, samtidig som det kunne produseres på begge sider – forholdsvis uberørt av hverandre. Astrup med sin virksomhet i vest og mot nord, mens grunnarbeidene kunne fortsette mot sørøst.

‒ Samtidig drift i bygget var en stor utfordring. Vi hadde mange møter med Astrup om hvordan vi skulle få prosjektet videre uten for store konsekvenser for deres produksjon. Astrup var engasjerte og hadde også klare føringer på hvordan nybygget skulle være, bekrefter Harald Løberg.

Trøblete grunn
Store og delvis uforutsette blåleireforekomster i kombinasjon, fjell i dagen og avfall fra det tidligere deponiet ga Håndverkskompaniet utfordringer med utførelse og fremdrift. Dette var også en periode med mye nedbør. Bygget står på en 50 cm tykk bunnplate delvis på peler, men også direkte fundamentert fjell. Fjellsikring i livet mot eksisterende bygg ble gjort med bolter, og fiberarmert sprøytebetong. Betongarbeidene ble gjennomført utover høsten 2011 og stålarbeidene ble påbegynt omtrent for et år siden. Håndverkskompaniet var heldigere med været i denne perioden noe som gjorde at forsinkelsen i grunnen ble tatt inn igjen, sier Håndverkskompaniets byggeleder, sier Sverre Corneliussen.

‒ Vi gjorde gode risikoanalyser i forkant, og kunne kjøre ett fag av gangen. Fremdriftsmessig har det vært lite parallelle arbeider. Det passet godt med det beinharde HMS-regimet vi etablerte fra første dag, påpeker han.

Det eksisterende lageret er nå utvidet mot sørøst. Det er gjort 5 meter høyere enn eksisterende bygg. Totalt er volumet nå 25 meter høyt, 23 meter bredt og 92 meter langt. Reolsystemet i lageret er utformet som en bæreprofil og er bærekonstruksjonen av hele bygget. Klimaveggen er skrudd fast i dette og taket er lagt på toppen av hyllene. Den ytre delen av fasaden er et aluminiums bæresystem utviklet i samarbeid med Niels Torp Arkitekt og montert av Franke Onsrud. HUECK fasadesystemer, som er et av Europa ledende fasadesystemer, representeres av Astrup.

‒ Det er naturlig at vi benytter elementer i bygget fra egen produksjonslinje, blant annet fasaden med den utvendige profilplaten. Vi har også montert interne gangbruer her, som er fra våre produkter, sier Svein Erik Bredde, IT- og logistikkdirektør hos Astrup.

Lagerteknikk, logistikksoftware og automatløsninger er levert av tyske Friedrich Remmert GmBH. Deres underentreprenør på reolsystemet er Fassmann + Partner AG fra Sveits. Selve sammenskruingen av reolsystemet ble utført med klatreseler av et 15 manns arbeidsteam fra Kroatia. Sveitserne hadde det overordnede ansvaret. ‒ Det ble en del utfordringer med våre HMS-rutiner. De var nok ikke vant med vårt regelverk. Heldigvis snakker Løberg flytende tysk. Det hjalp oss betraktelig med språkutfordringene, sier Skalmerud.

Oppgradering
Parallelt med utvidelsen bestemte Astrup seg også for å ta en vesentlig oppgradering av det eksisterende. Alt av elektro, tavler, varmeanlegg med varmepumpe og sprinkelanlegg er nytt. Også kjøreporter, varmekabler og grunnvannspumper er nye. En gårdshave tilknyttet kantinen i administrasjonsbygget fikk også en etterlengtet og representativ oppgradering.

‒ Utfordringen vår var at der det er lagt opp føringsveier ‒ sprinkling, ventilasjon, trykkluftanlegg, vann- og overvannsledninger ‒ var i de områdene hvor det var avgjørende for Astrup å kjøre sine trucker. Vi var helt avhengig av de prosedyrene vi utarbeidet og den gode dialogen vi hadde med driftsledelsen på lageret, sier Corneliussen.

‒ Jo, tilleggsarbeidene som ble bestilt har stilt store krav til tilpasningsdyktighet for entreprenøren, slår Løberg fast.

‒ Ut fra dette lageret går det mellom 40 og 80 tonn produkter daglig, og selvsagt tilsvarende inn. Ikke bare er kravet til skånsom behandling av varene skjerpet, men fra vi er i fullt operative mot jul, vil det også være full sporbarhet på alle varer fra vi mottar dem og til de er blitt levert hos kundene, sier Bredde.

Forutsetningen for Astrups investering er selvsagt økt omsetning og fortjeneste, i tillegg til et ønske om bedre service til sine kunder.

‒ Medregnet det bygningsmessige, automatikken i lageret og arbeidsstasjonene, noen kraner og maskiner, er investeringskostnadene kalkulert til over 100 millioner kroner, avslutter Løberg.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter