Fritt fram for nye firmanavn i fotballen

Aalesunds nye Color Line stadion er bare starten som stadionnavn. Arenaen gir vind i seilene for flere firma- og sponsornavn.

Norges Fotballforbund kommer ikke til å foreta seg noe. Så sant et stadionnavn ikke knyttes til noe som er lovstridig, handler det mest av alt om at fotballklubber får realisert og bygget et stadion de ikke klarer å finansiere selv. Derfor kommer ikke vi til å foreta oss noe overfor klubbene. Vi gleder oss heller over stadionet Aalesunds FK har fått, sier informasjonssjef i Norges Fotballforbund, Roger Solheim, til Aftenposten. Omtalen i helgen var alene verdt flere millioner kroner. Folk spør oss hele tiden hvor mye denne avtalen er verdt i kroner og øre. Det er selvsagt helt umulig å måle. Det er også helt uinteressant for oss, sier informasjonsdirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen. Norges største ferjerederi har brukt et sted mellom 70 og 100 millioner kroner på den hypermoderne kunstgressbanen. Prislappen vil til sammen bli på drøye 200 millioner kroner. Om Color Line skulle gjort dette alene for pengenes skyld, ville de nok ha satset på noe annet. Dette handler mye om følelser og lokalpatriotisme, tror reklamemann og ålesunder, Alf Bendixen i byrået Hei! Reklame.