Solastrand har fått gang- og sykkelvei

Nordsjøveien langs Solastranda har både blitt sikrere og vakrere med ny gang- og sykkelvei.

De som går og sykler langs Solastranda kan nå ta seg frem på en ny gang- og sykkelveg (g/s). Den nye g/s-vegen er ca. 900 meter lang og går langs Solastrand og videre mot flyplassen.

- For å gjøre dette mulig har en «flyttet» litt på vegen inn til flyplassen, dette for å gi rom for en g/s-veg mellom stranda og kjøreveg. For å sikre de myke trafikantene som ferdes langs den nye g/s-vegen, er det montert rekkverk som skiller. Det er valgt et rekkverk i tre, istedenfor i stål, forteller markedssjef Lars Michal Holstad i Vik Ørsta AS. Vik Ørsta AS leverer også trerekkverk, i tillegg til alle varianter av kjøresterke vei- og brurekkverk, midtrekkverk, samt gang- og sykkelrekkverk i stål.
Ifølge byggeleder Per Ove Stokkeland hos Statens Vegvesen er dette rekkverket valgt på grunn av rekkverkets harmoni med landskapet og miljøet langs Solastranda,

Til dette prosjektet er rekkverket levert og montert av Autovernmontasje A/S. Trerekkverket er av merke Tertu T40 4MS2. Rekkverket er en kombinasjon av tre og stål, der stål er benyttet som forsterkningselement av trevirket.

Hovedkomponentene i dette rekkverket er som følger:

● Stålstolpe i IPE-profil

● Stålstolpene blir dekket med trevirke

● Føringselement: To halvstokker i tre, diameter 220 mm

● Forsterket med en innfrest U-profil av stål på baksiden

● Mellom stolpe og føringselement er det montert en utblokkingsboks av stål

● Stolpeavstand for dette systemet er 2 meter

- I tillegg til levering og montering av trerekkverk i standard utførelse, er det montert to horisontale føringselement mot g/s-vegen. Disse har til funksjon å beskytte syklistene mot å sykle inn i mellom og hekte i stolpene, forteller Lars Michal Holstad.

Utover dette, er det en spesialtilvirket åpningsmulighet i rekkverket. Denne skal benyttes når sand som har blitt blåst innover land, skal fraktes tilbake til stranda.