Stavanger konserthus innviet

Med en storslått festforestilling og 37 arrangement gjennom ti dagers husvarming er Stavanger konserthus behørig innviet.

Kritikere er fornøyde, aktører og publikum likeså. Mer enn 1500 medvirkende, og store deler av regionens kulturliv bidro. Samlet besøk anslås til 25 000. Onsdag denne uken var det fullt hus for urpremieren av Mods-musikalen Revansj som har solgt 17 000 billetter før premiere.

- Vi er godt fornøyd med at så mange har vært innom under åpningsdagene, og benyttet anledningen til å bli kjent med det nye konserthuset, sier administrerende direktør Per-Harald Nilsson som opplever at bygget svarer til forventingene og at publikum og artister er begeistret: - På noen av forestillingene har vi tøyd grensene litt i forhold til hva huset er bygget for og det er vunnet verdifull erfaring. Alle forestillingene har gått knirkefritt og tilbakemeldingene har stort sett vært entusiastiske.

Fornøyde kritikere og begeistrede aktører

Kritikerne karakteriserer bygget som nøkternt, men funksjonelt og fremhever den høye kvaliteten i konserthusets to saler.

«Stavangers nye konserthus skjuler seg bak en enkel fasade. På innsiden åpner bygget seg som en Pandoras eske med skjulte skatter», skriver Lars Elton i VG og triller terningkast 5.

«Stavanger konserthus er imponerende funksjonelt», skriver Mikael Godø i Dagbladet.

Aftenpostens Lotte Sandberg framhever byggets beliggenhet ved sjøen i Bjergsted og skriver at denne innebærer en spektakulær utvidelse av kulturområdet, helt inntil bysentrum.

Hild Sørby i Stavanger Aftenblad gir terningkast 5 og konstaterer at Stavanger har fått et storslått konserthus. Sørby lar seg begeistre av foajeen og mesaninen i 5. etasje, og skriver: «Romopplevelsen er formidabel. Her føler vi på kroppen at arkitekturen er frossen musikk.»

Også aktørene har latt seg begeistre. Stjernepianist Hélène Grimaud trollbandt publikum under åpningen og er selv mektig imponert: «- Et nytt tempel for musikk er født i Stavanger, en vidunderlig ny konsertsal i det mystiske og poetiske Norge som jeg elsker. Et symbol for dette landet og dets skoger, stolt vendt ut mot sjøen, mot olje og skipsfart.»

Stavanger Symfoniorkesters sjefsdirigent Steven Sloane uttaler: «Jeg ble fullstendig bergtatt av skjønnheten i den akustiske konsertsalen. Da vi spilte den første tonen fikk vi umiddelbart følelsen av å være i en konsertsal i verdensklasse.» Orkesterets dirigent for tidligmusikk Fabio Biondi legger til: «Salen gir en fantastisk følelse av intimitet.. Du kan høre alle deler av orkesteret perfekt. Det er en konsertsal med personlighet, ulik alle andre jeg har sett.»

Her finner du Byggeindustriens presentasjon av prosjektet