Jernbaneverket er på rett spor

Fra å være en gammelmodig og til dels ”sidrumpet” institusjon er Jernbaneverket i ferd med å bli en moderne og effektiv byggherreorganisasjon. Det som skjer rundt Follobanen er et eksempel på det. Vi føler at Jernbaneverket nå er kommet inn på rett spor.

Erik Smith er nettopp tilsatt som prosjektdirektør i Jernbaneverket Utbygging og skal lede utbyggingen av Follobanen. Dette blir en etter norske forhold en gigantisk landbasert utbygging.

Smith har lang erfaring fra store utbyggingsprosjekter i Norsk Hydro, og har det siste året ledet prosjektstyret for Follobanen. Sammen med Jernbaneverkets egen utbyggingsdirektør Harald V. Nikolaisen som i fortsettelsen vil lede prosjektstyret for Follobanen, blir dette et radarpar.

Etter mange år med smalhans og lite jernbanebygging, er bildet snudd opp ned. Nå bevilges det penger i en lang større skala enn tidligere – og det strømmer på med planer og nye prosjekter.

Jernbaneverket har de siste årene bygget opp en tung byggherrekompetanse på jernbanebygging og ved å knytte til seg flere kvalifiserte mennesker, forsterkes denne utviklingen. Vi tror at den offensive satsingen betyr at Jernbaneverket nå er blitt en attraktiv arbeidsplass – og mange ser karrieremuligheter i dette systemet.

Vi tror det er riktig at man nå også rekrutterer folk som har bakgrunn både fra industri- og oljevirksomhet og som er vant til å løse store og kompliserte oppgaver.

I likhet med Statens vegvesen må også Jernbaneverket spille på lag med leverandører og entreprenører. Det er når byggherrer, rådgivere, leverandører og entreprenører jobber tett sammen at man får de vellykkede prosjektene.

På bygg.no og i tidsskriftet Byggeindustrien vil vi følge tett alt det Jernbaneverket jobber med. Det moderne samfunnet er i veldig forandring. Inn mot de store byene øker trafikk-problemene som følge av befolkningsøkning og høyere aktivitet. Det er derfor viktig at kollektiv-trafikken bygges ut – og her vil jernbanen bety stadig mer. Men det haster med å få gjennomført de store grepene.

Follobanen, InterCity-utbygging, høyhastighetsbaner,ny jernbanetunnel under Oslo – ja, listen over fremtidsprosjekter er lang og spennende.

Skal man lykkes er det viktig at alle er på rett spor. Det ligger an til mange store totalentrepriser i årene fremover.