NHO-sjefen vil ha omstilling i offentlig sektor

Det er behov for omstilling i mange offentlige virksomheter som i dag lever skjermet, sa påtroppende administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund, i Bergen tirsdag.

Hun var invitert til å holde Lehmkuhl-forelesning på Norges Handelshøyskole (NHH). Der tok hun for seg behovet for omstilling, og advarte morgendagens ledere mot å «gå på autopilot» og ikke raskt nok se og ta hensyn til de store endringene som skjer.

Ros og ris

Den kommende toppsjefen i NHO roste norske politikere for at de har klart det knapt noe annet land i verden har klart, nemlig å spare en stor del av oljepengene til bruk i tøffere tider.

– Så får det være et hjertesukk at de samme politikerne ikke har klart å prioritere fornuftig i selve bruken av oljepengene. Det aller meste av pengene går til offentlig forbruk, og altfor lite til investeringer i viktig infrastruktur for samfunnet som samferdsel, kunnskap og framtidens arbeidsplasser, sa Skogen Lund.

Framtidsrettet

– Handlingsregelen var veldig klar på hva oljepengene skulle brukes til. Det var samferdsel, utdanning, forskning og innovasjonsvirksomhet. Dessverre så er for mye gått til forbruk, utdyper Skogen Lund etter foredraget.

– Hva kan politikerne spare på?

– Vi skal ha gode velferdstjenester i Norge, men vi bør være kritiske til hvordan vi bruker pengene slik at vi kan få igjen verdier for det vi putter inn.

– Hva ønsker NHO av statsbudsjettet som kommer om en uke?

– Det er viktig at vi investerer i det vi skal leve av framover. Der er infrastruktur og samferdsel viktig, og ikke minst er kunnskap viktig, sier den påtroppende NHO-sjefen.

Endringer

Lehmkuhl-forelesningen ved NHH er en årlig markering av fødselsdagen til statsråd Kristofer Lehmkuhl som var helt sentral i etableringen av skolen. Det er en mer enn 50-årig tradisjon, og et stort antall toppledere fra politikk og næringsliv har vært forelesere gjennom årene.

Skogen Lund viste til at foreleserne de ti første årene, fra 1958, kom fra landets den gang største bedrifter.

– Det er interessant å merke seg at bare en av disse bedriftene – Hydro – eksisterer i dag. Fem av virksomhetene er gått konkurs, og fire er fusjonert eller kjøpt opp, sa hun.

Vellykket omstilling

Skogen Lund trakk fram Schibsteds satsing på Finn.no som et eksempel på vellykket omstilling i tide.

– Da internett kom, var det ikke selvsagt at det var riktig å satse på Finn i konkurranse med annonsene i papiravisene. Skulle man selge en annonse på internett til 2.000 kroner i stedet for en helside i avisen til 150.000? I dag – ti år senere – er Finn syv ganger mer verdt enn Aftenposten. Og hadde ikke Aftenposten gjort dette selv, så hadde noen andre tatt den posisjonen.