Vi er for rike!

Det kommer stadig nye rapporter som prøver å forklare hvorfor myndighetene ikke bruker mer penger på veibygging i Norge. Og konklusjonen er som regelen den samme – problemet vårt er at vi har for mye penger i dette landet. For å forstå det må man selvsagt være økonom. Helt siden oljepengene begynte å strømme inn har dette ridd Finansdepartementet og mange fagøkonomer som en mare.

For min del husker jeg tidligere finansminister Per Kleppe advarte sterkt i mot den pengeflommen som ville komme som følge av oljeinntektene. I følge han og mange andre økonomer var det nærmest starten på katastrofen. Økonomene er redd for at presset i norsk økonomi skal bli for stort om det brukes for mye penger.

Det å argumentere med at det er bedre å lage trygge og gode veier enn å bruke penger på å lappe sammen mennesker som blir skadet på veiene, har vært fånyttes i forhold til mange økonomer.

Nå er det ikke bare veibygging som har fått unngjelde. Mye av infrastrukturen og den offentlige bygningsmassen har også forfalt. Er det ikke på tide at det nå gjøres opprør mot Finansdepartements og mange fagøkonomers verdensbilde? De har etter vårt syn gjort nok skade på land og folk. At vi ikke har hatt politikere som har våget å ta opp kampen mot økonomene, er en gåte.

Nå er det i følge Aftenposten kommet en ny rapport som underbygger økonomenes verdensbilde.

- Andre land vil si at Norge bør prise seg lykkelig som har et så høyt aktivitetsnivå at det å ha ekstra økonomiske muskler fremstår som en utfordring. Det er likevel ikke oljefondet i seg selv som skaper problemet. Det handler mer om farene ved at aktivitetsnivået vi har økes ytterligere, og det kan oppstå et kostnadspress, sier forsker Svein Bråthen ved Møreforskning til Aftenposten. Han er hovedansvarlig for én av tre rapporter Regjeringen har bestilt som skal gi svar på om Norge bør ta i bruk nye måter å finansiere veier og jernbane på.

I dette lille utdraget av Aftenpostens artikkel beskrives problemene. Stakkars land som har slike fagfolk, sier vi.

Det å bruke 208 milliarder kroner på investeringer i oljesektoren i Norge i 2013 synes å være greit. Men å bruke noen skarve milliarder ekstra for å lage sikre og gode veier – det er farli det….

Våre argumenter blir selvsagt sett på som håpløse og dillentariske blant de ledende økonomene, men det får så være.

Vi kommer uansett til å mene at det må være bedre å investere litt mer av oljepengene i infrastruktur i vårt eget land enn å spekulere i all verdens tvilsomme aksjer slik Oljefondet gjør.

Les Aftenpostens reportasje her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Et-problem-for-veibyggingAat-Norge-har-sa-mye-penger-6999915.html