Beboerne i området har i årevis kjempet for at verket skulle avvikles, og på et ekstraordinært møte i Oslo Vei torsdag ble det i følge Aftenposten vedtatt å avvikle virksomheten.
Byråd Hallstein Bjercke (V) har instruert det kommunale selskapet til å avvikle sine aktiviteter i Huken innen 31. desember 2014.
Oslo Vei AS har i utgangspunktet avtale om å drive i Huken frem til 2021, men har lansert planer om å utvide pukkverket med 190 mål og forlenge driften til 2052. Planene ville medført at Oslo vei sprengte seg ca. 600 meter lenger inn i Lillomarka.
Det er argumentert med at steinen på Huken er spesielt egnet til asfalt, og at Oslo, ved å si nei til en utvidelse, går glipp av store naturressurser de ellers må kjøpe inn fra andre virksomheter. Bystyret har likevel valgt å si nei til en utvidelse.
- Vi mener vi har funnet et godt balansepunkt mellom lokale interesser og økonomiske interesser, skriver byråd Hallstein Bjercke i en pressemelding.
- En avviklingsperiode på 2,5 år gir mulighet til å gjennomføre en kontrollert og forsvarlig avvikling som i størst mulig grad ivaretar selskapet, de ansatte, kunder og Oslo kommune som eier, fremholder Bjercke.
Oslo veis nye styreleder Kyrre Olaf Johansen får nå i oppdrag å lage en avviklingsplan for pukkverket. Denne planen skal legges frem innen 31. desember 2012.
Kyrre Olaf Johansen har hatt en rekke ledende stillinger i NCC. Han har også vært toppsjef i Mesta og i Entra.