- Ikke bland konkurranseutsetting med effektivisering

Oddbjørg Starrfelts interpellerte i Stortinget 19. april og hevdet at omorganiseringen i Statens vegvesen har ført til dårligere vedlikehold. - Dette gir et tydelig signal om APs ståsted i forhold til konkurranseutsetting og behovet for en mer effektiv etat, sier MEFs adm. dir. Trond Johannesen.

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) sier i en pressemelding at de er kjent med Aps negative holdning til dannelsen av Mesta AS og Aps syn på at omstillingen av Statens vegvesen går for fort. - Dette er to ulike saker! Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av riksvegene må ikke blandes sammen med den viktige og nødvendige effektiviseringsprosessen i Statens vegvesen. Konkurranseutsettingen har bidratt til lavere priser og kostnadsbesparelser og har kommet for å bli. Det blir mer veg for pengene. Endringene i Statens vegvesens organisasjon er nødvendig. Men sluttpakker, omstilling, flytting og ikke minst kompetanseheving handler om mennesker, og ingen bør være overrasket over at en slik prosess koster, sier Johannesen. - MEF vil gi honnør til statsråd Skogsholms svar på Starrfelts interpellasjon. Hun redegjorde på en oversiktlig måte for status så langt og for at innsparingen på konkurranseutsettingen vil bli 350 millioner kroner pr år og gevinsten av effektiviseringen av Statens vegvesen vil bli 500 millioner kroner pr år. Besparelsen skal brukes på veg hvis vi tolker statsrådens svar riktig, sier han videre. - MEF beklager uttalelsen fra stortingsrepresentant Sigrun Eng (Aps) som hevder at maskinentreprenørene gjør seg rike på konkurranseutsettingen av vegvedlikeholdet. Uttalelsen faller på sin egen urimelighet og viser at også hun blander to ulike saker. Riksentreprenørene og særlig Mesta har vunnet de fleste av de såkalte funksjonskontraktene etter at disse ble konkurranseutsatt. Mange MEF-bedrifter jobber som underentreprenører på dette området. Prisen på funksjonskontraktene er redusert med 30 prosent. Hvem kan tjene seg rike på dette? Her er Sigrun Eng helt på jordet, mener MEF. - MEF er opptatt av at det skal bli mer veg for pengene. Konkurranseutsettingen av funksjonskontraktene er et stort skritt i riktig retning. Neste, nødvendige skritt er at Statens vegvesens bestillerkompetanse blir hevet, slik at planene kan settes ut i livet betydelig raskere enn tilfellet var i 2004. MEF er enig med Starrfelt, det er uakseptabelt at mange hundre millioner kroner står ubrukte fra 2004, avslutter Johannesen.