Lørentunnelen på god vei

Området rundt Økern og Løren i Oslo har over lengre tid vært kjent for lange bilkøer under ombyggingen av Ring 3. Det skal snart endre seg. I 2013 står Lørentunnelen ferdig og beboerne i området vil oppleve mindre støy og forurensning, mens trafikkantene slipper omkjøringer og veiarbeid.

- Spenncon er stolte av å få være med på et så viktig prosjekt som Lørentunnelen. Det vil gjøre hverdagen hyggeligere for beboerne i området, og vi får bidra med å utvikle infrastrukturen i Oslo, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Spenncon.

Arbeidet med den nye Lørentunnelen er godt på vei. Lørentunnelen erstatter dagens Ring 3 mellom Økern og Sinsen, og forventes å være klar for gjennomfart senhøsten 2013.

Økt sikkerhet i knutepunktet Lørentunnelen legger trafikken under bakken, noe som forbedrer trafikksikkerheten. - Økern-krysset er et knutepunkt mellom lokalveier og hovedveier og har vært et utsatt område. Den nye hovedveien mellom Økern og Sinsen legges gjennom Lørentunnelen og dagens ring 3 blir lokalvei. Det gir bedre trafikksikkerhet, sier kommunikasjonsrådgiver Merete Ulvund i Statens Vegvesen.

Lørentunnelen bygges etter Vegdirektoratets høyeste sikkerhetsklasse. - Statens satsning på vei og tunnel stiller høye krav til materialbruk. Betongelementer er et ubrennbart materiale og tåler tung belastning. Det er klare fordeler, sier prosjektleder Ståle Bakken i Spenncon.

Krav til kvalitet I februar avsluttet betongelementprodusenten Spenncon sin leveranse av nesten 40 000 kvadratmeter betongelementer til vann og frostsikring av den nye tunnelen. Veidekke er entreprenør og har jobbet hardt for å holde kostnadene nede. De er fornøyd med arbeidet så langt, og mener at prisen var avgjørende da de skulle velge leverandør for prosjektet. - Spenncon vant på pris, og de har kort leveringstid fra fabrikken deres i Hønefoss, sier prosjektleder Bjørn Lad i Veidekke.

Byggherre for Lørentunnelen er Statens Vegvesen og Veidekke er entreprenør.

Fakta om Lørentunnelen:

Byggherre: Statens VegvesenEntreprenør: VeidekkeSpenncon er leverandør av prefabrikkerte betongelementer Åpnes etappevis og står klar senhøsten 2013Erstatter dagens Ring 3 gjennom Økern og SinsenTotalt 900 meter fjelltunnelTunnelløp med tre kjørefelt i hver retningDet benyttes betongelement i både vegger og tak i det meste av tunnelen.Tunnelen består av 5500 kvadratmeter nisjer med spesialtilpassede betongelementer.Alle elementer utføres i normalbetong tykkelse 200mm med påmontert 50mm ekstrudert isolasjonMaterialer: takelement: 24400m2, veggelement: 12300m2, nisjer utgjør: ca 5500m2