Ja til færre bompengeselskaper

Vegdirektoratet ønsker en drastisk reduksjon i antall bompengeselskaper, med maksimalt ett selskap per fylke. Dette støtter vi fullt ut. Vi har ved en rekke anledninger tatt opp denne saken. Vi synes det er hårreisende at det forsvinner så mye penger til administrasjon og byråkrati. De eneste som synes å være i mot en forenkling er alle de lokale politikere som har feite styrehonorar fra bompengeselskapene i tillegg til alle direktørene som er ansatt i selskapene.

Regionale bompengeselskaper kan gi en mer ryddig forvaltning av sektoren og klare økonomiske gevinster, skriver Vegdirektoratet i en rapport til Samferdselsdepartementet. Ifølge rapporten er det nå 47 bompengeselskaper med aktiv innkreving. Ytterligere åtte er ventet å komme til de neste to-tre årene.

Vi skjønner ikke at man for lengst har fått til en nasjonal bompengebrlkke som kan koples mot alle bompengestrekninger. Med dagens teknologi må det være en enkel sak å tilbakeføre bompengene til de respektive prosjekter man passerer med bil.

På Norveg-konferansen i Trondheim sa også samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) at tallet på bompengeselskaper må reduseres kraftig. Pengene må brukes til vei var hennes budskap. Hun kom også med en viktig avklaring: – Det har aldri vært tale om å bruke bompenger en plass til å finansiere jernbane i en annen del av landet, understreket hun.

Dette er en sak man ikke trenger å utrede. Dette er en sak sentrale politikerne bare må bestemme – og det så snart som mulig.