Regionale bompengeselskaper kan gi en mer ryddig forvaltning av sektoren og klare økonomiske gevinster, skriver Vegdirektoratet i en rapport til Samferdselsdepartementet. Ifølge rapporten er det nå 47 bompengeselskaper med aktiv innkreving. Ytterligere åtte er ventet å komme til de neste to-tre årene.
Vi skjønner ikke at man for lengst har fått til en nasjonal bompengebrlkke som kan koples mot alle bompengestrekninger. Med dagens teknologi må det være en enkel sak å tilbakeføre bompengene til de respektive prosjekter man passerer med bil.
På Norveg-konferansen i Trondheim sa også samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) at tallet på bompengeselskaper må reduseres kraftig. Pengene må brukes til vei var hennes budskap. Hun kom også med en viktig avklaring: – Det har aldri vært tale om å bruke bompenger en plass til å finansiere jernbane i en annen del av landet, understreket hun.
Dette er en sak man ikke trenger å utrede. Dette er en sak sentrale politikerne bare må bestemme – og det så snart som mulig.
- Nøkkelord
- Leder