Brotorvet Senter

Brotorvet Senter

Sted: Stathelle, Bamble

Prosjekttype: Nybygg og ombygging av kjøpesenter

Hovedentreprenør nybyggsdelen: Kruse Smith Entreprenør, avd. Kragerø

Kontraktssum eks mva:
106 millioner kroner

BTA: 35.300 kvm

Byggherre:
O. G. Ottersland Eiendom

Prosjekt-, prosjekterings- og byggeledelse: Stærk & Co

Arkitekt: Trafo arkitektur

Rådgivere: RIB: Stærk & Co - RIV: Siv. Ing. Øivind Berntsen - RI berg-
teknikk: Multiconsult - RIE: Malnes og Endresen - RIBR: Norconsult

Sideentreprenører: Grunnarbeid: Skanska Norge - Elektro: STX Grenland - Industri / Skagerak Elektro - Rør og sprinkler: Oras Telemark - Ventilasjon: GK Norge - Rulletrapper: ThyssenKrupp Rulletrapper - Hulldekker: Loe Betongelementer - Taktekking: Isola - Lettak: Lett-Tak Systemer - Heis: Kone avd. Porsgrunn - Flis: Fliskonsept

Underentreprenører/leverandører: Betonglevering: Nor Betong - Spirorør: Stålprofil - Armering: Celsa Steel Service - Montering armering: Porsgrunn Armering - Stikning: Geoingeniørene - Elementmontering: KMI - Betongpumping og gulvstøp: Thunberg - Trelast: Optimera - Deltabjelker: Peikko Norge - Avfall: Norsk Gjenvinning - Mobil- og lastebilkran: Kranringen, Isak M. Nilsen - Stålarbeider: Litana Norge - Belegningsstein: Lintho Steinmiljø - Deckshield: Flowcrete Norway - Maler: E. Zuraris Malerservice - Blikkenslager: montasjebygg - Murerarbeider: Tveiten & Riis Murmesterfirma - Alu.arbeider: Glassbygger´n - Lås og beslag: Brann- og Sikringservice - Branntetting: Firesafe - Himlinger: Bygginnredning - Ståldører: Daloc Norge - Tredører: Nordic Dørfabrikk - Rekkverk: Stokke Stål - Rister i parkering: Duri Fagprofil - Porter: DoorMax - Brannporter: Ulefos Brug

Stathelles desidert største handelsmidtpunkt er blitt enda større. Den trange tomta til tross, etter nybygg og omgjøring består Brotorvet Senter nå av totalt 49.000 kvm inkludert ca. 1.100 parkeringsplasser.

Rundkjøringen med to riksveiene i vest, og med Breviksbrua i nord, gjør at Brotorvet er nærmeste nabo til kommunens største trafikknutepunkt. Brotorvet er lett å komme til, og lett å finne parkering.

‒ Hvis du ikke har areal nok eller har god nok parkering å tilby, kan du heller ikke få større omsetning. Det er en viktig del av det å drive et senter. Utbygger O. G. Ottersland Eiendom AS så en mulighet til å foreta denne utbyggingen, og få økt antall butikker, p-plasser og dermed økt omsetning, sier Stærk & Cos Jan Erik Kjemperud. Stærk & Co AS har også vært med på senterets siste utvidelse i 2009. Ved utvidelsen denne gang har rådgiverfirmaet forestått reguleringsarbeidet, hatt prosjekt-, prosjekterings- og byggeledelse, samt vært byggeteknisk rådgiver.

Skanska på grunn
Kontraktene er delt opp. Skanska fikk grunnentreprisen, mens Kruse Smith Entreprenør AS, avd. Kragerø fikk både hovedentreprisen på betong og tømrerentreprisen med øvrige bygningsmessige arbeider. Kruse Smiths entrepriser har en samlet verdi på 106 millioner kroner eks. mva.

‒ Tomtas beskaffenhet – den er lang og smal – har vært den største utfordringen i prosjektgjennomføringen. Det er et boligområde mot trehusbebyggelse i øst, riksveger i vest og med et godt besøkt kjøpesenter i full drift. Det gjorde det utfordrende å etterkomme ønsket om å drive produksjon på en rasjonell drift på flere steder samtidig, sier Kjemperud.

‒ Nybygget er nå nesten 500 meter langt, og ligger helt ut til tomtegrensa. Så både manglende plass, logistikk og krankapasiteter var krevende, bekrefter Kruse Smiths prosjektleder Per Kristian Knutsen.

‒ Vi måtte ha kontroll på fremdriften, og få produksjonen til å gli. Derfor var det viktig at vi på et tidlig tidspunkt satte opp svært detaljerte fremdriftsplaner som samsvarte med leveringskapasi-
teten fra ue-er og leverandører.

Det ble besluttet å dele byggeriet inn i tre såkalte prosjektavsnitt (PA). Oppstarten var i sør i PA 1, før man forflyttet seg til PA 2 i nord. Til slutt smeltet man disse sammen den midtre bygningskroppen, PA 3. Det krevde fleksibilitet fra alle.

To kraner
‒ Siden det ikke var plass på utsiden, måtte vi ha to skinnegående kraner inne i bygget. Alt av hulldekker var ute i egen entreprise. Der støtte vi på utfordringer med å få koordinert vår krandrift med prefabmonteringen. Etter samråd med byggherre overtok vi monteringen, og fikk dermed kontroll og bedre fleksibilitet på hva som skjedde på byggeplassen, sier Knutsen.

Opprinnelig var nybygget planlagt med plassbygde søyler og bjelker. Men oppstart i januar 2011, med eventuelle værutfordringer med snø, gjorde at man gikk over til prefabrikkerte betongbjelker for prosjektavsnitt 1. Men dette ble også gjennomført for de to andre prosjektavsnittene.

Tidligere lå hovedinngangen mot nord, i tilknytning til parkeringsanlegget under Breviksbrua. Nå blir det to hovedinnganger, selv om det forventes at majoriteten av kundene nå vil ankomme via rulletrapper fra de to nye parkeringsetasjene. Her er innkjøringen fra sørsiden, og med utkjøring et plan lenger ned og mot nord.

Brotorvet Senter vil når alle er på plass ha ca. 85 butikker og servicetilbud. De to planene som er utvidet, og som nå omfatter tidligere frittstående bebyggelse, har en tidsriktig og ellipseformet handlegate i begge plan. Den innvendige planløsningen er det byggherren som selv har utformet.

Hensyn
Arkitekt Anette Saxe har også vært med på den forrige utvidelsen, den gang i et annet arkitektfirma. Byggherre valgte å flytte prosjektet over til Trafo arkitektur da Saxe begynte der. De arkitektmessige utfordringene for Trafo arkitektur lå også i tomtebeliggenheten, men først og fremst i hensynet til omkringliggende bebyggelse.

‒ Bygget ligger helt inn til eksisterende villabebyggelse i øst. Noen av disse husene måtte vike plass. På den nye vestfasaden har vi valgt samme teglstein som i den eksisterende delen. På fasadeutformingen mot øst har vi derimot stått mye friere. Her er det benyttet felter med fem forskjellige teglsteinstyper som sammen bidrar til å dempe formatet og dele opp inntrykket mot trehusbebyggelsen. Flere naboer synes nå i ettertid at resultatet har blitt bra, og enkelte har faktisk fått ekstra verdier i indirekte sjøutsikt og bedre solforhold ved at fjorden speiler seg i glassfasadene, forklarer Saxe.

Debatt
‒ Det har jo vært en prosess og debatt vedrørende utvidelsen av senteret. Næringslivet ivret og hadde sterke ønsker om en forsterking, mens andre lokale krefter hadde betenkeligheter angående størrelsen. I etterkant hører vi nå at det kommer mange gode tilbakemeldinger om at Brotorvet Senter er blitt flott og helhetlig, sier Kjemperud.

Kruse Smith hadde oppstart i desember 2010 og overleverte i slutten av juni i år, men med flere deloverleveringer underveis. De siste store som har innredningsarbeider i gang er COOP og familierestauranten Bergby.

Byggherrens uttalte ambisjon om et helhetlig senter, med minst mulig forskjell mellom nye og «gamle» arealer er oppnådd. Den generelle oppgraderingen og nødvendige utvidelsen har resultert i et senter som i svært høy grad fremstår som helt nytt.

Levert til tide
‒ Kvaliteten på senteret er blitt god. Butikkene har åpnet til de datoene vi hadde satt da vi begynte å legge fremdriftsplaner. Kunder og butikkdrivende smiler og er fornøyde, og det blir i hvert fall ikke dyrere enn forventet, avslutter Kjemperud.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter