Kjede-kjør med Gresvig

Sentralisér det du kan som makten og systemene. Desentraliser det du må som coaching av medarbeidere og kundekontakten. Jobben er å skape fornøyde kunder, og det skal stadig måles.

Dette krystallklare budskapet fra markedsdirektør Sverre Helno i sportskjeden Gresvig om en ny og ukjent kjedevirkelighet skapte bakoversveis på den tallrike forsamlingen på Byggevaredagen 2005. Arrangementet hadde i år fokus på innovasjon, kompetanse og samspill mellom verdikjedens aktører. Handler om å vinne Sverre Helno med en fortid i Statoil Detaljhandel og Ica Supermarkeder fortalte om en tidligere Gresvig-virkelighet hvor alle stod i ring og kranglet med hverandre og ga en god dag i verden utenfor som gjorde at man knapt fikk med seg at konkurrenten XXL ble lansert. Vi skjønte at vi var med i en konkurranse hvor det handler om å vinne. Vi besluttet at vi ville bli den ene som til slutt står igjen som vinneren, fortalte Helno som opplyste at bunnlinjen ute i butikken nå er seks prosent. Fornøyde kunder Prinsippene bak Gresvigs fremgang er å skape fornøyde kunder i butikk. Det skal settes mål for kundetilfredshet som til stadighet skal måles, og måloppnåelse er hellig. Videre er det etablert en tydelig arbeidsdeling mellom vareforsyning og butikker for høyest mulig effektivitet. Og i Gresvig har de satt fokus på løsninger fremfor hvem som bestemmer. Vi var en grossist som ville selge mest mulig til butikkene. Nå er vi et kjedekontor som legger til rette for riktig sortiment og riktig volum i butikk, forkynte Helno. Kjede er å delta i prestasjonsgruppe som har felles mål og som holder fokus på dette. Vi må ha dyktige mennesker i alle roller med fokus på å vinne sammen som lag, fremholdt markedssjefen i Gresvig.. Butikk-fokus Fornøyde kunder skapes i butikk, og de skapes av dyktige og motiverte medarbeidere, sa han og hadde følgende budskap til forhandlerleddet: Butikkens fokusområde er fornøyde kunder, fornøyde og dyktige medarbeidere kombinert med gode driftsrutiner. Alt annet er feil fokus i butikk, avsluttet markedsdirektør Sverre Helno. Du kan lese mer fra Byggevaredagen 2005 i Byggeindustrien nr. 6 som kommer ut midt i mai.