Jernbaneverket bekymret over våtere klima

Jernbaneverket er bekymret over at klimaet blir stadig våtere. Været fører med seg ras og utglidninger på strekninger som før har vært uproblematiske.

– Vi merker klimaendringene godt på jernbane. Det kommer vann og ødelegger der det ikke har kommet vann før. Været blir dårligere og fører dermed til både ras og utglidninger som vi ikke har opplevd i lignende grad tidligere, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til Nationen.

Han viser til at det den siste tiden har gått ras og at det har skjedd utglidninger på flere jernbanestrekninger. Dette har ført til store utfordringer i drift og vedlikehold for Jernbaneverket. Skarpen er nå bekymret for at klimaendringer kan true jernbanetransportens fremtid.

– De som frakter forbrukerartikler går lei av at baner skal være stengt og synes det er enklere med lastebil, sier han.

Godstransportselskapet Schenker bekrefter Skarpens inntrykk.

– Stengte banestrekninger fører til enorme kostnadsøkninger for oss som driver med transport når godset plutselig må flyttes over på lastebil. Transportkostnadene øker og veltes over på næringslivet i Norge når banetrekninger stenges, sier Schenkers informasjonssjef Einar Spurkeland.

Han foreslår å etablere omlastingsplasser langs jernbanen i hele landet, samt krysningsspor og dobbeltspor på de mest trafikkerte strekningene.

– Om vi skal tro at man skal kunne flytte gods fra vei til bane, så må man investere i et nye mer holdbart system som er åpent 24 timer i døgnet 365 dager i året. Hele samfunnet har nå døgnåpent, men toget er stadig stengt som følge av naturkatastrofer, dårlig vedlikehold og manglende modernisering, sier han.