Klart for byggestart på E16 i Sør-Aurdal

Neste uke starter utbyggingen av E16-strekningen Fønhus-Dølvesæter, og det er det lokale firmaet Arbeidsfellesskapet Dokken og Engene som skal bygge ny veg.

Dagens veg er smal, mangler noen steder gul midtlinje og har trafikkfarlige avkjøringer. Den nye vegen får en god standard som lokalveg i Valdres og som hovedvegforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet.

Utbyggingsprosjektet er en del av Prosjekt Vestoppland i Statens vegvesen. Statens vegvesen starter med den 6,5 km lange strekningen fra Fønhus til Dølvesæter. Deretter fortsetter byggearbeidene med de siste 3,5 kilometerne opp til Bagn. Strekningen Fønhus-Bagn skal stå ferdig ved årsskiftet 2014-15. Da er planen å fortsette med utbygging av 11 kilometer fra Bagn til Bjørgo. Men dette er avhengig av politiske vedtak og bevilgninger.

Dette skal gjøres:
• Vegen blir bredere enn dagens, med en vegbredde på 8,5 m.
• Ny veg går hovedsakelig i eksisterende trasé, men det skal bygges to tunneler. Den ene er på 650 m ved Bergsund, og den andre blir etter planen på 4,3 km – og skal gå nord for Bagn sentrum. Det skal bygges ny bru over Begna ved Bagn.
• Ved Briskebyen blir det ny trasé og den gamle vegen gjennom grenda blir lokalveg.
• Flere kryss og avkjørsler skal bygges om, i tillegg til flere nye.
• På strekningen Fønhus-Bagn skal bruene Hølera og Island ut vides, og det skal bygges underganger og busslommer. Nord for Briske-byen blir det busslomme med parkeringsmuligheter.
• Ca. 25 boliger skal støyisoleres og/eller støyskjermes.

Kostnad og finansiering:
Utbygging og opprustning av hele den 21 km lange strekningen Fønhus – Bjørgo er kostnadsberegnet til 1,5 mrd kr. (2012-kr.) Prosjektet finansieres med statlige midler, blant annet rassikringsmidler, og bompenger. Bomstasjonen settes først opp ved Koparvike, men flyttes til kommunegrensa mellom Sør- og Nord-Aurdal når hele strekningen Fønhus-Bjørgo er bygget ut.