Dagens veg er smal, mangler noen steder gul midtlinje og har trafikkfarlige avkjøringer. Den nye vegen får en god standard som lokalveg i Valdres og som hovedvegforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet.
Utbyggingsprosjektet er en del av Prosjekt Vestoppland i Statens vegvesen. Statens vegvesen starter med den 6,5 km lange strekningen fra Fønhus til Dølvesæter. Deretter fortsetter byggearbeidene med de siste 3,5 kilometerne opp til Bagn. Strekningen Fønhus-Bagn skal stå ferdig ved årsskiftet 2014-15. Da er planen å fortsette med utbygging av 11 kilometer fra Bagn til Bjørgo. Men dette er avhengig av politiske vedtak og bevilgninger.
Dette skal gjøres:
• Vegen blir bredere enn dagens, med en vegbredde på 8,5 m.
• Ny veg går hovedsakelig i eksisterende trasé, men det skal bygges to tunneler. Den ene er på 650 m ved Bergsund, og den andre blir etter planen på 4,3 km – og skal gå nord for Bagn sentrum. Det skal bygges ny bru over Begna ved Bagn.
• Ved Briskebyen blir det ny trasé og den gamle vegen gjennom grenda blir lokalveg.
• Flere kryss og avkjørsler skal bygges om, i tillegg til flere nye.
• På strekningen Fønhus-Bagn skal bruene Hølera og Island ut vides, og det skal bygges underganger og busslommer. Nord for Briske-byen blir det busslomme med parkeringsmuligheter.
• Ca. 25 boliger skal støyisoleres og/eller støyskjermes.
Kostnad og finansiering:
Utbygging og opprustning av hele den 21 km lange strekningen Fønhus – Bjørgo er kostnadsberegnet til 1,5 mrd kr. (2012-kr.) Prosjektet finansieres med statlige midler, blant annet rassikringsmidler, og bompenger. Bomstasjonen settes først opp ved Koparvike, men flyttes til kommunegrensa mellom Sør- og Nord-Aurdal når hele strekningen Fønhus-Bjørgo er bygget ut.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg