Skal bygge vei og bane i Trøndelag for 23,6 mrd

Regjeringen vil bruke 23,6 milliarder på dobbletspor på Trønderbanen og møtefri vei på E6 mellom Trondheim og Steinkjer.

- Dette understreker regjeringens satsning på samferdsel, sa statsminister Jens Stoltenberg under presentasjonen av løsningsvalget på Værnes tidligere i dag.

Statsministeren og samferdselsminister Marit Arnstad offentliggjorde i dag regjeringens valg av løsning for videre utbygging av veg og jernbane mellom Trondheim og Steinkjer.

Løsningen regjeringen har valgt innebærer blant annet at Trønderbanen blir elektrifisert og at reisetiden med tog nesten blir halvert på strekningen.

Kostnadene for en slik utbygging er nå anslått til i alt 23,6 milliarder kroner - 11 milliarder kroner for veg og 12,6 milliarder kroner for jernbane.

Regjeringens har valgt å gå videre med det såkalte "Konsept 1” i Konseptvalgutredning (KVU) for transportløsning veg/bane Trondheim – Steinkjer som ble framlagt i august 2011.

- Det er et stort behov for å bygge ut og øke kapasiteten på veg og jernbane mellom Trondheim og Steinkjer. E6 og jernbanen er eneste transport som går over land mellom nord og sør i Norge. En slik utbygging av veg og jernbane er nødvendig også for å sikre et trygt og stabilt samband nord-sør, sier samferdselsminister Marit Arnstad på regjeringens egne nettsider.

- Utbyggingen dessuten gir dessuten en vesentlig kortere reisetid og en utvidet og styrket arbeids- og bostedsregion på strekningen mellom de to fylkeshovedstedene.

"Konsept 1", som planleggingen skal ha som utgangspunkt, innebærer:

Veg: Modernisering – med møtefri veg Trondheim – Steinkjer. Firefelts veg Trondheim – Stjørdal, to – tre felt Stjørdal – Steinkjer.

Jernbane: Elektrifisering, dobbeltspor Trondheim – Stjørdal, tunnel i Fordbordfjellet og kryssingsspor.

Reisetiden med tog blir en time og 19 minutter, mot to timer og sju minutter i dag.