Smartere planprosesser ikke markagrense eller nedbygging av jord

Befolkningsveksten løses ved raskere og smartere utbygging av infrastruktur. Det skal ikke være nødvendig å sette verken jordvernet eller markagrensen under press.

Jon Sandnes

Adm.dir. Entreprenørforeningen - Bygg- og Anlegg (EBA)

Andre gjestekommentatorer

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Petter Eiken

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening

En optimal utbygging av nye boligområder og en nødvendig næringsutvikling i tråd med dette, løses best ved at man får en raskere og smartere utbygging av infrastruktur.

I det sentrale østlandsområdet er tunnelkapasitet under Oslo, Intercitytriangelet fullt utbygget innen 20 år, en Ringeriksbane og ny infrastruktur til Fornebu, nøkkelen til å møte befolkningsveksten. Det innebærer en nødvendig fortetting langs eksisterende banelinjer og langs de nye banetrasene som må bygges ut i et 20 års perspektiv. En fortetting i Oslo er fullt mulig å gjøre, samtidig som man ivaretar hensynet til gode bomiljøer. Men da må også nødvendig veier bygges, slik at de som skal bo på disse områdene ikke tvinges inn på et eksisterende veinett som allerede er sprengt.

Løsningen er en optimal infrastrukturutbygging de neste 20 årene for å sikre bo og næringsutvikling. For å få til dette, slik etatenes forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) i stor grad legger opp til, må det en nasjonal dugnad til.

Den nasjonale dugnaden handler om å skape mer effektive planprosesser, slik at tiden det tar å planlegge en vei- eller banetrase reduseres vesentlig. Finansiering må sikres for å skape nødvendig forutsigbarhet for utbyggere av infrastruktur, men også til aktører som skal bygge boliger og næringsbygg langs infrastrukturlinjene. Så, til sist, er det nødvendig med en tett dialog med leverandørindustrien slik at optimale gjennomføringsmodeller velges for å sikre nødvendig kompetanse og kapasitet for økt infrastrukturbygging.

Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) er bekymret når vi ser at flere politikere trekker i gang en debatt der bruk av dyrket jord settes opp mot justering av markagrensen. En slik debatt er unødvendig da verken dyrket jord eller markagrensen trenger å settes under press. I tillegg vil den avspore debatten rundt de nødvendige grep som kreves for å få bygget tilstrekkelig boliger og utviklet nødvendig næringsaktiviteter.

Skal vi utvikle Østlandet og Stor-Oslo, må hensyn til gode bomiljøer, effektiv transport og miljøvennlige bygg, stå i sentrum. Stor-Oslo har nok areal til å satse på en fornuftig fortetting lang trafikk knutepunkter og banelinjer vi allerede har. Eksempler her er langs ny Kolsåsbane (Oslo og Bærum) som nå utvides for milliarder, Lillestrøm området, Drammen, Lier, og Asker. Nå er Follobanen under planlegging og vil, når den står ferdig, åpne for mange områder for utbygging av så vel bo- og næringsområder. Videre har vi noen store nærområder som mangler effektiv infrastruktur, her tenker vi på f.eks. på Fornebu og Hønefoss. Med andre ord: Vi har plass og muligheter nok. Men har vi verktøyet?

Med en komplett utbygging av Intercity triangel innen 20 år og effektiv tunnelkapasitet under Oslo, har politikerne lagt det viktigste grunnlaget for å møte befolkningsveksten. Da kan en familie bo flere mil utenfor Oslo sentrum, bygge etter behov og lommebok på en rimeligere tomt og allikevel ha en effektiv til og fra reise fra bosted til arbeid. Alt dette er innen rekkevidde. Første skrittet for å komme dit, er politisk vilje til å innføre raskere og smartere planprosesser. Og at politikerne fører debatt om det som virkelig betyr noe.