Veiallianser fra hele Norge til felles aksjon

Veiallianser og interessegrupper over hele Norge gikk onsdag sammen om å lansere Aksjon Bedre Vei, en tverrpolitisk stiftelse som vil ha nye virkemidler og mer rasjonell finansiering inn i veipolitikken.

Styret i ABV

Nils Terje Furunes, Oslo, styreleder. Knut Selberg, Trondheim, nestleder. Styremedlemmer: Per Morset,Vinstra. Øyvind Bergset, Trondheim. Stig Kjærvik, Tromsø. Kristoffer Kvame, Fagernes. Vidar Tellefsen, Bamble, Leif Malvin Knutsen, Karmøy. Håvar Nordberg, Bergen. Paul Kristian Hovden, Ørsta. Nicolai Østhus, Rjukan. Bengt Sæter, Tynset. Sverre Kleivkås, Lofthus. Knut Olaf Sunde, Oslo. Vidar Kirkerød, Aremark

Målet er å fremme utbygging av et effektivt, trygt og miljøvennlig stamveinett som binder sammen større byer og knutepunkter i alle landsdeler. Dette veinettet forutsettes utbygd i løpet av 20 år, regnet fra begynnelsen av planperioden som innledes i 2014.

– Det er urealistisk å tro at det er mulig å bygge et moderne stamveinett innen akseptabel tid med dagens veipolitikk. Finansieringen med årlige bevilgninger over statsbudsjettet gir manglende forutsigbarhet og for lite penger. Derfor trengs en radikal omlegging av veipolitikken, ellers vil Norge fortsatt ha Europas dårligste veinett i overskuelig fremtid, sier samfunnsøkonom Nils Terje Furunes, styreleder i Aksjon Bedre Vei, og ellers kjent blant annet som konsernøkonom og leder for Seksjon Samfunnsøkonomi i DnB NOR frem til 2010.

Aksjon Bedre Vei bidrar konstruktivt med nye løsninger, og vil samle alle gode krefter om en veipolitikk bygget på fire grunnprinsipper som er forutsetninger for at Norge skal få et moderne stamveinett innen 2034:

* Et nytt statlig fond bygges opp parallelt med Statens pensjonsfond utland (oljefondet), men skal i motsetning til dette investere direkte i norske infrastrukturprosjekter med tilfredsstillende samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
* Nye og mer realistiske beregningsmodeller for samfunnsmessig avkastning av veier utvikles og tas i bruk i veiplanleggingen.
* Veier som er samfunnsøkonomisk lønnsomme etter de nye og reelle kriteriene behandles på linje med andre lønnsomme statlige investeringer. Det betyr at de ikke begrenses av handlingsregelen i statsbudsjettet.
* Ny lovgivning gjennomføres for å oppnå enklere og raskere planprosess for veiprosjekter, sammenlignet med dagens behandlingstid på 7–10 år eller mer.

– Inntektene fra oljesektoren gir Norge et historisk handlingsrom for å bygge landet. Det må vi utnytte. Et velfungerende stamveinett betyr store besparelser og økt konkurranseevne for norsk næringsliv. Dette er viktig for byene, og avgjørende for at vi skal kunne videreutvikle næringsliv og turisme i distriktene, og dermed opprettholde målet om at det skal bo mennesker over hele landet, uttaler sivilarkitekt og planlegger Knut Selberg. Han er nestleder i styret for Aksjon Bedre Vei og tidligere professor 1 i vei- og trafikkmiljø ved NTNU i Trondheim.

– Vi må skille mellom forbruk og investering når det gjelder bruken av statens inntekter fra olje- og gassektoren. Et godt stamveinett er en investering som vil komme fremtidige generasjoner til gode, og må vurderes på linje med investeringene Statens pensjonsfond utland gjør i utenlandske aksjer og verdipapirer. Mange veiinvesteringer kan gi like god eller bedre avkastning, samtidig som risikoen er mindre, sier Nils Terje Furunes.

Aksjon Bedre Vei har i samarbeid med fagfolk utarbeidet kostnadsoverslag for stiftelsens forslag til stamveinett. Overslaget indikerer totale investeringer rundt 400 milliarder kroner for perioden 2014 til 2034. I tillegg kommer kostnadene ved stamveiprosjekter som allerede ligger inne i planteknisk ramme i Nasjonal transportplan, og som skal ha prosjektavslutning eller oppstart før 2018, altså innenfor de første fire årene i planperioden 2014-23. Disse prosjektene er allerede kommet så langt i prosessen at de trolig blir ferdigstilt uansett, også med en videreføring av dagens investeringsnivå.