Implenia lavest på Falkentunnelen

Seks firma vil bygge Falkentunnelen på Toten. Det ble klart på en tilbudsåpning på Lillehammer onsdag.

Statens vegvesen bygger ny fylkesveg 33 fra Jonsrud til Totenvika i Østre Toten kommune. Utbyggingsprosjektet er delt opp i to delprosjekt, og onsdag 5. september var det frist for å levere anbud på den første delstrekningen på 1,8 kilometer - fra Jonsrud til Langsletta.

Oversikten viser at det skiller 55 millioner kroner mellom laveste og høyeste tilbud.

Følgende seks entreprenører har gitt tilbud:

Implenia 124.549.162 kr.

AF-gruppen Norge 129.937.448 kr.

Veidekke Entreprenør 144.414.398 kr.

Strabag Sverige 179.601.590 kr.

Hæhre entreprenør 134.391.677 kr.

NCC construction 147.895.360 kr.

- Fylkeskommunen og Statens vegvesen er fornøyd med at det er såpass mange tilbydere, sier Jørn Prestsæter, teamleder for strategisk samferdsel i Oppland fylkeskommune.

Tilbudene skal nå gjennomgås. Det er forventet at det skrives kontrakt med valgt entreprenør i løpet av oktober.

- Dermed blir det trolig anleggsstart på senhøsten, sier byggeleder Andreas Rønningen.

Den nye vegen skal i hovedsak følge dagens trasé. Men vegbredden blir betydelig bredere, og ved Skreifjella skal den 900 meter lange Falkentunnelen bygges. Tunnelen er en del av det første delprosjektet.

Den andre delen av byggeprosjektet, vegen fra Langsletta til Totenvika, blir utlyst vinteren 2014. Forventet totalkostnad på hele vegprosjektet er 420 millioner kroner.

Utbyggingen på fv. 33 er en del av Prosjekt Vestoppland i Statens vegvesen, og utbyggingen gjøres på oppdrag for vegeier Oppland fylkeskommune.