Ønsker samspillmodell

Nye Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik skal huse 1650 elever og 230 ansatte, og har en foreløpig kostnadsramme er satt til ca. 660 millioner kroner inklusive sikkerhetsavsetninger.

Fylkestinget ba rådmannen å utrede bruk av Offentlig Privat Samarbeid, OPS, for prosjektet. Rådmannen har nå lagt fram sin utredning, som konkluderer med at en samspillmodell vil være mer hensiktsmessig som utbyggingsmodell for Thor Heyerdahl videregående skole. Byggeprogrammet som ble vedtatt i desember, er basert på et meget grundig gjennomført programmeringsarbeid, hvor det ble oppnådd høy bruksfrekvens på rom, stor grad av flerfunksjonalitet og en tett integrasjon mellom fellesareal og undervisningsareal. Gjennom dette arbeidet, er det nådd et arealtall pr. elev på ca. 14 m2, noe som er svært lavt sammenliknet med andre tilsvarende skoleprosjekter. For å ivareta de resultatene som programmeringen ga, har rådmannen vurdert det som nødvendig å ha større grad av innflytelse og styring i prosjektet enn hva et OPS normalt vil gi. Etter rådmannens vurdering vil en samspillmodell gi den nødvendige styringsmulighet, og samtidig utnytter modellen på en god måte den kompetanse og erfaring bransjen har når det gjelder store byggeprosjekter. I tillegg har en samspillmodell økonomiske virkemidler som tilrettelegger for god økonomistyring og samtidig sikrer fylkeskommunen mot store kostnadsoverskridelser. Dersom Thor Heyerdahl vidergående skole gjennomføres som et samspillsprosjekt, vil dette være et av de største nordiske prosjektene som er gjennomført etter denne modellen. Saken om gjennomføringsmodell for den nye skolen i Larvik kommer til politisk behandling i fylkestinget 26. april. Da skal fylkestinget samtidig behandle om kroppsøvingsanlegget på skolen skal utvides til en fullverdig arena for store idretts- og kulturarrangementer.