Senest i sommer ble NCC rammet av en tragisk ulykke da en ansatt hos en underentreprenør mistet livet på ett av NCCs prosjekter i Kristiansand.
Det som er bra med det opplegget NCC kjører, er man også trekker inn underleverandørene. Vi har sett alt for mange ulykker nettopp i UE-leddet. Dette har vi sett, ikke minst i forbindelse med montasjearbeider.
Dessverre er det noen som tar lettere på HMS enn andre. Men på en byggeplass er alle avhengig av alle. Det er også viktig at alle kan kommunisere på språk som blir forstått. Et minstekrav for å kunne jobbe på en norsk byggeplass er at man kan norsk – eller i alle fall engelsk.
Dessverre har vi sett alvorlige ulykker på arbeidsplasser hvor det har vært lagt stor vekt på HMS-arbeidet. Det holder derfor ikke bare med gode planer, men HMS må også gå inn i huden og vettet til alle folkene på byggeplassen. Da tror vi at trening er bra – og det at NCC setter av en hel uke viser at bedriften virkelig mener alvor.
Skal man få forståelse for HMS-arbeidet er det viktig at også toppledelsen engasjerer seg – og at man tør å gjennomføre slike tiltak som nettopp NCC nå gjør. Det er selvsagt kostbart når alt arbeid på en byggeplass legges ned en hel uke, men det kan bli langt dyrere å la være. Det viktigste er at man får de rette holdningene til helse, miljø og sikkerhet.
- Nøkkelord
- Leder