Prosjektet, som er en del av fornyelsen Lysaker-Lillestrøm, dreier seg om totalrehabilitering av eksisterende dobbeltspor, samt deler av godssporet. Traséen er stort sett den samme som den fra 1854, det vil si for Norges første jernbanestrekning, Kristiania-Lillestrøm.
Kontraktsansvarlig Geir Vidar Bratli i COWI gleder seg over nok et utfordrende oppdrag. – Dette prosjektet
inkluderer alle jernbanetekniske fag som spor, signal og kontaktledning (AT-anlegg). Videre nytt høyspentanlegg for elkraftforsyning til alle installasjonene langs banen. Telesambandet skal oppgraderes, samt signalanlegget til ERMTS, europeisk standard. Masse teknisk snadder, med andre ord. I tillegg kommer geoteknikk, landskap, støytiltak, miljømessig håndtering av eksisterende og fremtidig anlegg og masser ol. Drenering, jernbanefundamentering og bruer inngår.
I fjor vant COWI oppdraget med Follobanen, Norges lengste jernbanetunnel. Prosjektansvarlig Andreas Ovedal, stiller med erfaring fra dette pågående prosjektet, samt rehabiliteringen av strekningen Etterstad-Lysaker.
Ovedal legger til at med unntak av stans i enkelte helger og noen uker om sommeren, skal det være full drift på Hovedbanen i hele anleggsperioden. COWI er ansvarlig for planleggingen av disse fasene.
Byggearbeidene vil pågå i perioden 2013-2017, COWI leverer de første anbudsdokumentene tidlig 2013.