Steen & Strøm satser

Steen & Strøm varsler at de skal bygge kjøpesenter for mellom 1,5 og 3 milliarder kroner årlig.

641 millioner kroner ble investert i 1. halvår 2012. De største investeringene er knyttet til utviklingen av kjøpesenteret Emporia i Malmø, samt fornyelse av kjøpesentrene Farmandstredet og Vinterbro.

Med dagens 42 kjøpesentre har Steen & Strøm en sterk posisjon i Norge, Sverige og Danmark og er den aktøren som tydeligst har definert Skandinavia som marked. Et offensivt program for investeringer, oppgraderinger og fornyelser er lagt for å leve opp til kundenes forventninger om stimulerende shoppingopplevelser.

Fremover skal selskapet investere 1,5 – 3 milliarder kroner årlig. I Norge planlegges oppgradering av 14 kjøpesentre samt to store byutviklingsprosjekter i Bergen og Oslo. I Danmark planlegges utvikling av en ny handelsdestinasjon i Odense og i Sverige står åpningen av spektakulære Emporia i Malmø for døren 25. oktober.

- Vi ønsker å bidra til god stedsutvikling i de lokalområder vi er tilstede, sier CEO Jan Ove Holmen. Stedsutviklingprosjekter skal ta en viktig rolle i lokalsamfunnet i samspill med utvikling av hoteller, boliger, kommunale servicefunksjoner, kontorer og kulturelle arenaer. Målet er at fremtidens kjøpesentre skal være selve drivkraften i stedene og fremstå som levende møteplasser hvor folk trives også i sosiale sammenhenger, forklarer Holmen. Vårt nyeste prosjekt Emporia er et suksesseksempel på god stedsutvikling.

Steen & Strøm hadde 1. halvår 2012 et resultat før skatt på MNOK 342,0 (MNOK 965,5).

Resultatnedgangen skyldes at verdiregulering av konsernets kjøpesentre er MNOK 635,1 lavere i 1. halvår 2012 sammenlignet med samme periode i fjor. Resultat før verdiregulering er MNOK 343,8 (MNOK 332,2).