Oddernestunnelen etter skjema

Arbeidet med Oddernestunnelen går mye tregere enn ventet. - Vi planla å spunte 12-14 meter i døgnet, men klarer foreløpig ikke mer enn åtte meter, sier Karsten Rørvik, driftsleder for utbyggingen av tunnelen i Veidekke ASA til Fædrelandsvennen.

Årsaken til forsinkelsen skal være på grunn av at grunnforholdene er en god del hardere enn man trodde. - Vi har også spuntet tre vegger i stedet for to som vi planla, svarer Rørvik. Den harde grunnen gjør at går det saktere å presse de 15 meter lange jernspuntene ned i bakken. Spuntingen begynte på Bjørndalssletta midt i januar. På det verste har Veidekke ikke klart å lage mer enn fire-fem meter ny jernvegg om dagen. På fem uker er arbeidet allerede tre uker etter skjema. - Hva betyr forsinkelsen? - Klokkene begynner snart å ringe. Hvis ting ikke bedrer seg betraktelig innen kort tid, må vi iverksette ulike tiltak. Vi vurderer å arbeide kontinuerlig fra klokken 07.00 til 22.00. Vi vurderer også å hente inn en ny spunterigg, forteller driftslederen i Veidekke. Selskapet har rundt 20 mann i arbeid på E 18-prosjektet. I tillegg har Statens vegvesen ti mann og minst like mange maskiner i arbeid. Veidekke har over halvannet år til å hente inn forsinkelsen. Først 1. oktober 2003 skal det nordre løpet av Oddernestunnelen åpnes for trafikk. Deretter skal den søndre kjøreretningen bygges. Statens vegvesen er ikke fornøyd med utviklingen. - Fristene er til for å holdes. Det er årsaken til at Veidekke vurderer tiltak for bedre fremdrift, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder for tunnelen i E 18-prosjektet.