Ny midlertidig pir åpnes på Gardermoen

Mandag åpnes Pir Syd, som er den nye midlertidige terminalen for innenlandstrafikk, på Gardermoen. Piren har kostet 160 millioner, men OSL vil spare 20 000 bussturer i året med denne løsningen. (Bildekarusell)

Fakta Pir Syd

Bakgrunn
Hensikten er å redusere bussing under utbyggingen av OSL frem mot 2017, som er ønske fra flyselskapene.
Dagens plan for anvendelse er som midlertidig pirbygg frem til 2017.
Videre bruk av Pir syd - etter 2017 - er under vurdering, flere alternativer bruksområder vurderes.

Om bygget
Enkle og rimelige løsninger.
Pirbygget er ca. 5000 m2.
Broen som knytter piren og terminalen er ca. 1500 m2
Broens lengde er 250 meter.
Pirens lengde er 310 meter.
Heis ved annenhver utgang.

Om byggingen
Byggetid 1 år
Kostnad 160 MNOK
Totalentreprise, entreprenør Reinertsen.
H-verdi 0, og ingen fraværsskader.

Pir Syd – i operativ bruk
Totalt 8 gates
Kapasitet 300.000 passasjerer pr. gate pr. år.
Kapasitet 2, 4 mill passasjerer pr. år for hele Pir Syd.
Pir Syd har kapasitet til å ta 20 – 25 % av innenlandstrafikken.
Pir Syd reduserer bussingen på innland til det minimale - i underkant av 20.000 bussturer pr år spares
Estimert 5 minutter lengre gangtid.
Serveringstilbud: automater.

Kilde: OSL

Byggeindustrien var tilstede da pressen fikk se Pir Syd på fredag. En 250 meter lang gangbro forbinder dagens innenlandsterminal med den nye piren. I gangbroen på vei til gatene har de reisende flott utsikt over flyplassen.

Førstkommende mandag åpnes piren for ordinær trafikk. I dag må mange av passasjerene kjøres med buss på grunn av den pågående utbyggingen av flyplassen.

En ny permanent pir for både innenlands- og utenlandstrafikk skal stå ferdig i 2017.

5 min mer gåtid
Den midlertidige piren gjør at omfanget av bussing ikke øker selv om eksisterende gater må stenges under utbyggingen av lufthavnen.

Passasjerer på alle avganger fra Pir Syd må beregne å bruke ca. fem minutter mer enn tidligere fra sikkerhetskontrollen og ut til gatene.

På hver gate er det rundt 60 sitteplasser. Piren vil ha ha færre fasiliteter enn den eksisterende terminalen, men det vil være utplassert automater av snacks og drikke.

Milepæl
Administrerende direktør i Oslo Lufthavn AS, Nic Nilsen, mener dette er en viktig milepæl på veien mot åpningen av den nye terminalen i 2017.

- Dette er en viktig dag for alle reisende på Oslo Lufthavn. Vi har en visjon om å bli Europas beste lufthavn, og Pir Syd skal gjøre reiseopplevelsen best mulig i en krevende byggeperiode. Pir Syd gjør at passasjerene på innlandsflyginger slipper økt omfang av bussing, som ville vært alternativet.

Åtte gater
Det er åtte utganger i den nye piren, og hver har en kapasitet på 300 000 passasjerer pr år. Tilsammen blir det 2,4 millioner passasjerer i året, som utgjør ca 25 prosent av den norske innenlandstrafikken, sier Nic Nilsen.

Utbyggingen har tatt ett år og har kostet 160 millioner kroner.

– Vi hadde brukt akkurat like mye penger på bussing, sier Nilsen.