- Fjærlandsveien kan bli billigere

- Nå må bompengesatsene på riksvei 50, Fjærlandsveien settes ned. Det er uhørt at vanlige trafikanter må betale 150 kroner hver vei for å kjøre på den nye veien mellom Sogndal og Fjærland, sier stortingsrepresentant Thore A. Nistad (FrP).

Tirsdag legger han frem et forslag i Stortinget om å sette satsene kraftig ned. - At det koster 450,- kroner hver vei for lastebiler og busser, og hele 700 kr. for vogntog gjør ikke saken noe bedre. For næringslivet i indre Sogn skulle Fjærlandsveien bli et viktig tiltak for å effektivisere transporten av gods. I stedet er den blitt sterkt fordyrende, sier Nistad. Han peker på at en annen virkning er at trafikantene velger andre veier enn den nye riksveien. Mellom Sogndal og Førde benyttes riksvei 55 og 13 over Gaularfjell via Rørvik og Moskog, riksvei 55-13-610-Ev39 via Sande, eller riksvei 55 og Ev 39 via Høyanger. - Dette er mer trafikkfarlige strekninger med dårligere standard, og miljømessige lite gunstige transportruter. Alle disse alternative traseene har en miljøstandard og veistandard som gjør det uønsket med øket trafikk. Resultatet er at Fjærlandsveien nå bare har en årsdøgnstrafikk på 800, selv om det er denne veien som burde vært benyttet som hovedvei for den sentrale den av fylket, både av hensyn til trafikksikkerhet, miljø, fremkommelighet og transportøkonomi. Vårt forslag er at staten sørger for en gjeldssanering, på samme måte som staten gjorde med Gardermobanen. Dermed kan bompengesatsene settes kraftig ned, kanskje fjernes helt, sier Nistad.