Norgeshus øker hos Mestergruppen

Boligkjeden Norgeshus har i tillegg til dagens direkte innkjøpsavtale gjennom grossisten Mesterkjøp også inngått suppleringsavtale for lokale leveranser til medlemmene med byggevarekjeden Byggeriet.

Avtalen for direkteleveranser og lokal supplering som skal gå over fem år, ble forhandlet frem rett før Norgeshus samlet seg til kjede-kongress i Alta sist helg hvor avtalen ble konfirmert. Forhandlerne til Norgeshus vil kjøpe byggevarer til hus- og hyttebygging for om lag 300 millioner kroner i inneværende år. Vil utvikle Byggeriet Vi har ikke tidligere hatt slik avtale for lokal supplering for våre medlemsbedrifter. Etter å ha forhandlet med fem av de største aktørene, falt valget på Byggeriet hvor så vel pris som tilgjengelighet var utslagsgivende, sier markedssjef Benn Asgeir Båtvik i Norgeshus som opplyser at suppleringsavtalen ble forhandlet frem etter ønske fra fjorårets kjedekongress. Det ble fra medlemmer anført at Byggeriet har for dårlig dekning til å kunne supplere alle medlemmer godt nok lokalt? Disse vil kunne fortsette sine eksisterende kundeforhold enn så lenge. Men vår kartlegging viste at ingen av byggevarekjedene er i stand til å dekke alle våre forhandlere. Men til grunn for avtalen med Mestergruppen ligger at Byggeriet med vekstambisjoner skal spre seg til områder slik at flere av våre forhandlere kan få god lokal supplering. Dessuten kan de av våre medlemmer som ønsker å etablere byggevareutsalg, gjøre dette i regi av Byggeriet. I Norgeshus ønsker vi å bidra til å videreutvikle Byggeriet slik at kjeden kan bli enda sterkere enn den fremstår i dag, sier Båtvik. Økende lojalitet I kjeden har vi satset på økt lojalitet også når det gjelder innkjøp gjennom sentralt inngåtte avtaler. Og også på dette området føler vi virkelig nå at våre forhandlere kommer, fremholder Båtvik som kan opplyse at kjedemedlemmene kjøpslojalitet har kommet opp i 55 prosent etter vel tre års avtalevarighet, og at den er økende med en fremgang på 20 prosent på avtalen med Mesterkjøp så langt i år. Viktig for vekststrategi Markedsdirektør Harald Bjørnstad som leder byggevaregrossisten Mesterkjøp sier i en kommentar at avtalen er svært viktig og sentral i forhold til vekststrategien til Mestergruppen. Han er samtidig ydmyk i forhold til at Mestergruppen ble valt fremfor andre og større aktører i bransjen. Avtaler i en slik størrelsesorden har rimeligvis skvisede marginer, og leverandørene må nok påregne å bli dradd med i noe større grad enn tidligere i en finansiering av dette prosjektet, fremholder han. 90 forhandlere Norgeshus-kjeden har 90 forhandlere som i fjor omsatte for 1,2 milliarder kroner. Kjeden igangsatte 860 boliger i fjor som gjorde Norgeshus til landets sjette største boligbygger. Du kan lese mer om Norgeshus og kjedekongressen i Alta i Byggeindustrien nr. 5 som kommer ut i slutten av april.