Norges nye superarena

Når DNB Arena står klar i oktober, jubler ikke bare Oilers og resten av ishockey-miljøet. Stavanger kommune kan glede seg over et flunkende nytt multifunksjonsanlegg som setter en ny standard for idrettsarenaer over hele landet.

- Vi er stolte av å ha deltatt i byggeprosessen av Norges nye superarena, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Spenncon.

Betongelementprodusenten Spenncon er totalleverandør av råbygget, som utgjør selve sjelettet til arenaen. DNB Arena vil kunne huse opptil 6000 besøkende, og tilbyr både restaurant og VIP-losje. Arenaen har krevd hele 9000 tonn prefabrikkerte betongelementer fra Spenncon, som resulterte i en effektiv og rask start på byggingen. Oilers Invest er byggherre for prosjektet, mens Kruse Smith Stavanger er entreprenør.

- I tillegg til hovedfunksjonen som ishockeyhall, vil bygningen også bli benyttet som et multifunksjonsanlegg for blant annet håndball og tennis, konserter, forretningsforbindelser i moderne losjer, restaurant og lukkede selskaper, sier Helge Helvig, salgs- og prosjektsjef i Spenncon Sandnes.

I tråd med utviklingen
Stavanger kommune har leid DNB Arena i 20 år frem i tid, og sitter på retten til 1250 brukstimer i året. Flere videregående skoler i lokalmiljøet får bruke hallen, og spesielt Wang toppidrett kommer til å ha arenaen som tilholdssted. - Et slikt anlegg betyr mye for Stavanger kommune. Idretten utvikler seg med tiden, og fasilitetene må ikke sette en stopper for utviklingen, sier Arne Tennfjord, idrettssjefen for Stavanger kommune.

Idrettssjefen legger ikke skjul på at det moderne anlegget kan friste andre kommuner til å bygge nye idrettsarenaer. - Det stilles høyere krav fra høyere divisjoner, som Oilers. Det ligger vel i kortene at slike anlegg lett kan skape etterfølgelse fra andre kommuner, sier Tennfjord.

Økt interesse
Sammenlignet med Sverige er Norge dårlig rustet på Ishockey-haller, men den nye arenaen kan bidra til å øke interessen for sporten. - DNB Arena sine flotte fasiliteter og komfort vil garantert bidra til økt interesse for hockey-sporten i regionen, sier Tore Haugvaldstad, Adm. direktør i Stavanger Oilers.

Under fjorårets sesong ble det solgt 1200 sesongkort i Stavanger Oilers. I år er 2600 sesongkort solgt allerede før arenaen er klar til bruk, og Oilers har et mål om å selge 3000 denne sesongen. Til sammenligning økte Viking fotball salget av sesongkort med 85 prosent da den nye stadion kom i 2004.