Fakta E39 Harangen-Høgkjølen
Bygging av ny trasé mellom Harangen og Høgkjølen vil gi kortere reisetid og mer trafikksikker veg enn dagens vegtrasé mellom Orkanger og Vinjeøra.
– Vi er svært fornøyd med å ha fått inn seks tilbud på denne jobben som både består av tunnelsprenging og betongarbeider, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens vegvesen.
Entreprisen inneholder nytt toplanskryss på Stokkhaugen med av- og påkjøring til fv. 714, Harangstunnelen på 785 meter og tre mindre bruer. Totalt har strekningen en lengde på snaut 2,6 kilometer.
Følgende entreprenører har levert inn tilbud:
Skanska: 171.801.896 krone
rImplenia: 186.485.475 kroner
Risa: 213.215.721 kroner
Kruse Smith: 182.286.266 kroner
E. Pihl & Søn: 198.658.205 kroner
PEAB: 218.272.237 kroner
– Nå skal vi først kontrollregne prisene og gjennomføre firmaevaluering. På den bakgrunnen skal vi innstille entreprenør. Denne prosessen håper vi å bli ferdig med i løpet av september slik at entreprenøren som får oppdraget kan starte opp arbeidet i oktober, sier byggeleder Ole Gunnar Sølberg i Statens vegvesen.
Prosjektet skal være klart for trafikkåpning høsten 2014, og helt ferdig sommeren 2015.
– Vi håper på konkurranseutlysning av neste parsell Halsteinbrua-Høgkjølen etter nyttår, sier Soknes.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg