Stor interesse for vekslingsmodellen

- Jeg vet at jeg skal bli tømrer, og synes det de kaller vekslingsmodellen er veldig interessant fordi jeg kan komme meg tidligere ut i praksis, sier Philip Granhaug fra Oslo, som var på informasjonsmøte om vekslingsløpet på Sogn videregående skole.

Sekstenåringen er nok blant de som allerede har bestemt seg for å takke ja hvis han blir tilbudt plass i det som kalles "vekslingsløpet for elever i bygg- og anleggsteknikk".

- Det er riktig som Philip sier, en kommer tidligere ut på arbeidsplassen. Jeg tror vekslingsmodellen, slik det er skissert vil bidra til at flere ungdommer faktisk gjennomfører yrkesfaglig utdanning. Det er en fin måte å få seg en grunnutdanning på, og jeg synes det virker som et veldig godt tilbud, sier Morten Granhaug, som sammen med sønnen og kona deltar på informasjonsmøtet om vekslingsløpet.
30 ungdommer i Oslo får tilbud om å begynne på vekslingsløp for elever i bygg- og anleggsteknikk.

Mange vil prøve
Rundt 70 personer var samlet på informasjonsmøtet. Deltagerne var elever som har takket ja til en plass på bygg- og anleggsteknikk (Vg1) i Oslo, i følge med sine foresatte. Da det var tid for å tegne seg på listene for tilsending av søknadspapirer til det nye tilbudet, var det åpenbart at tilbudet fristet samtlige av ungdommene som hadde møtt frem. Interessen var så stor at det umiddelbart kan settes i gang to klasser: en Vg1 i rørfag og en Vg1 i tømrerfag. Flere av fedrene som hadde slått følge med de håpefulle til møtet jobber selv i byggenæringen, og de uttrykte positive forventninger til vekslingsmodellen. Ikke minst la de vekt på at de som starter vekslingsløpet er sikret læreplass etter et halvt år.

Kan bli utvidet
Arvid Søgaard fra Opplæringskontoret for Tømrerfaget i Oslo hadde en grundig gjennomgang av prosjektet, og Anita Tjelta fra Utdanningsetaten i Oslo kommune forklarte gangen i søknadsprosessen for en meget lydhør forsamling ungdommer. En av få kritiske innvendinger til ordningen var hvorfor pilotprosjektet ikke kan tilby flere enn 30 plasser. Også representanter fra Utdanningsdirektoratet var tilstede for å følge prosjektet, som etter hvert kan bli en permanent ordning for elever som ønsker en annen opplæringsmodell innenfor yrkesfagene.

- Jeg er veldig glad for den store oppslutningen og den positive responsen vi opplevde i møtet med elever og foresatte, og jeg fikk absolutt inntrykk av at elever og foresatte deler skolens og næringslivets tro på dette nye opplæringsløpet, sier Anita Tjelta.

Skole og bedrift skal samarbeide tett om gjennomføring av opplæring og oppfølging av elev/lærling, og kan utnytte hverandres sterke sider og kompetanse. Dette vil føre til bedre helhet og sammenheng i yrkesfaglig opplæring, forklarer Tjelta, som mener den samlede kvaliteten i opplæringen og lærlingenes kompetanse vil bli enda bedre.

- Dersom vekslingsløpet for tømrerfaget, rørleggerfaget og ventilasjons- og blikkenfaget blir den suksessen vi forventer, ser jeg ikke bort fra at tilbudet ganske raskt, kanskje allerede neste skoleår, kan utvides til å omfatte flere lærefag både innen bygg og anlegg og innen andre yrkesfaglige utdanningsprogrammer i Oslo.