15 nasjonale turistveger i løpet av ti år

Statens vegvesen satser på å tilby de vegfarende turistene minst 15 nasjonale turistveger i løpet av ti år, med et kvalitetsnivå som gjør at dette blir en nasjonal attraksjon.

- Det er store forventninger til at de nasjonale turistvegene skal gi et positivt løft og styrke næringslivet i distriktene. Det lover godt for et lokalt engasjement som er helt nødvendig for at prosjektet skal lykkes, sier Jan Andresen, leder av Turistvegkontoret. Sognefjellsvegen og Gamle Strynefjellsveg har allerede status som nasjonale turistveger, og får i år den siste finpussen. Utbyggingen av stopp- og utsiktspunkter skal fullføres, og informasjonstavler og guide med den nye visuelle profilen skal være på plass innen ferietrafikken setter inn for alvor. Riksveg 7 i Hardanger og riksveg 17 Kystriksvegen mellom Mo og Bodø, fikk også status som nasjonale turistveger ved avslutningen av vegvesenets Reiselivsprosjekt, og vil bli oppgradert i årene framover. Unike naturkvaliteter Turistvegprosjektet omfatter per i dag i alt 15 veger/vegstrekninger i 9 fylker. Et ufravikelig kriterium for å bli valgt ut som nasjonal turistveg, er at vegen går gjennom landskap med unike naturkvaliteter, og at kjøreturen gir turistene en god opplevelse. Dette er grunnlaget for satsingen. - Turistene er imidlertid ikke fornøyde med bare å oppleve vakre landskap. De forventer også en rekke andre tilbud, slik som overnatting, gode spisesteder og annen service samt muligheter for aktiviteter og kulturopplevelser, sier Jan Andresen. - Dersom dette totalproduktet ikke blir godt, risikerer man at heller ikke vegen, som en del av det hele, blir interessant for turistene. Denne helheten kan imidlertid ikke utvikles av vegetaten alene, understreker han. Turistvegprosjektet er beregnet å koste ca 350 millioner kroner i løpet av 10-årsperioden.