Klart for Bjørvikatunnelen

Et forslag om utbygging og finansiering av E18 Bjørvikaprosjektet ble i dag lagt frem i Statsråd.

- Arbeidet med utbygging av undersjøisk vegtunnel med tilhørende vegsystem i Bjørvika, på E18 i Oslo, skal ta til sommeren 2005, og vil være ferdig i 2012. Selve tunnelen vil bli åpnet for trafikk i 2010. Prosjektet legger til rette for byutvikling i Bjørvika, og vil bidra til avlastning av gjennomgangstrafikk og et mer miljøvennlig transportsystem. De samlede byggekostnadene er regnet til om lag 3,92 milliarder 2005-kroner og vil bli finansiert ved en kombinasjon av statlige bevilgninger, bompenger og lokale tilskudd. Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at det i statsråd i dag ble lagt fram et forslag om utbygging og finansiering av E18 Bjørvikaprosjektet. Prosjektet er delt i to etapper. Hoveddelen av vegprosjektet ventes å stå ferdig i 2010, og omfatter en om lag 1 200 meter lang tunnel med to atskilte løp under Bjørvika og Bispevika mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen. Om lag 700 meter av tunnelen bygges som senketunnel med tre kjørefelt i hver retning. Tunnelen vil knyttes til det øvrige hovedvegnettet i Oslo med kryss ved Havnelageret og på Sørenga/Grønlia. Andre og siste etappe av prosjektet ventes å stå ferdig i 2012, og omfatter videre utbygging av vegsystemet i området, med særlig vekt på lokaltrafikken og tiltak for kollektivtransport og forbedring av miljøet. Det skal også gjøres tiltak for å redusere forurensningen på sjøbunnen i deler av indre Oslofjord. Finansiering De samlede kostnadene for Bjørvikaprosjektet er 3,92 milliarder 2005-kroner. 1,44 milliarder kroner vil bli finansiert av statlige midler, mens 1,86 milliarder kroner vil bli dekket av bompenger. Resten vil bli dekket av tilskudd fra Oslo kommune og salg av eiendommer. Dagens ordning med bompengering i Oslo vil bli forlenget med inntil fem år, til prosjektet er finansiert, senest innen utgangen av 2012. Dersom det blir innført en ny trafikantbetalingsordning innen 2012, vil denne avløse videreføringen av dagens bompengeordning. Fjordbyen Bjørvika er landets klart største vegkryss for bil- og kollektivtrafikk, med til sammen om lag 140 000 kjøretøy i gjennomsnitt per døgn på E18 og rv 4. Framkommeligheten for bil- og busstrafikk er til tider dårlig, og området er belastet med støy og luftforurensning. Byutviklingen i området med bygging av ny opera gjør det nødvendig å legge om vegsystemet. E18 Bjørvikaprosjektet vil avlaste området for gjennomgangstrafikk og bidra til et mer miljøvennlig transportsystem i området. - Med E18 i tunnel er det ventet at 75-80 prosent av trafikken på dagens E18 flyttes til tunnelen. Store arealer kan dermed frigjøres for en byutvikling som virkelig gjør Oslo til Fjordbyen. Utbyggingen gir renere luft, klarere vann og mindre støy. Et bedre trafikkmiljø i Bjørvika vil være viktig også for de mange utenbys trafikantene som ferdes i Bjørvika, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.