Skal vi slå oss til ro med norsk mentalitet!

I studietiden jobbet jeg på byggeplasser dels for å få privatøkonomien i hop, dels for å lære om hva som skjedde på en norsk byggeplass. Jeg læret en masse som har hjulpet meg videre både i arbeidsliv og privatliv.

Thor Olaf Askjer

Adm. direktør
Norsk Eiendom

Andre gjestekommentatorer

Baard Schumann, Selvaag BoligEgil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Petter Eiken

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Men jeg husker også et uttrykk som jeg har tenkt mye på i etterkant og som stammer fra et omkved mange av håndverkeren ofte brukte; "det skal ikke bli noen kjerke". Omkvedet måtte forstås slik at det var ikke SÅ nøye med resultatet.

Da vi forleden fikk fremlagt den store rapporten om hva som gikk galt og hva som gikk bra 22.07.11, kunne vi bl.a høre Martin Kolberg uttale at det som gikk feil i stor grad handler om norsk mentalitet. Hvis Kolberg har rett og hvis omkvedet jeg husker fra norske byggeplasser på 70-tallet faktisk uttrykker noe vesentlig om norsk mentalitet, er det lettere å forstå hvorfor det gikk så skrekkelig galt med store deler av politiets innsats på Utøya.

Vi kan ikke akseptere å slå oss til ro med at norsk mentalitet preges av middelmådighet. I den omtalte rapporten fra 22.07.11 kunne vi også lese om et helsevesen som hadde levert til laud. Både det operative helsefaglige og ulike kriseteam og terapeuter fikk hederlig omtale for en formidabel innsats både i de nærmeste timene og i hele det lange året som har gått siden. Er det så å forstå at folk fra helsevesenet ikke er preget av norsk mentalitet? Er det så å forstå at de mange arbeidstagerne i helsevesenet med annen bakgrunn enn den norske har påvirket helsevesenet til å bli noe annet enn "typisk norsk"? Jeg tror det henger sammen med at noen her har tatt oppgjør med middelmådigheten ved at de har staket ut en kurs om hvilket nivå de vil levere på og deretter rustet seg gjennom kompetansebygging, øvelse og organisering til å mestre det umulige når det umulige faktisk skjer.

Besøker du en norsk restaurant, er det stor sannsynlighet for at du betjenes av en ung svensk servitør. Det er som oftest behagelig. Du får den service og den leveranse du burde få når du går ut og betaler full pris for et måltid. Er servitøren derimot en ung nordmann, er det ikke usannsynlig at servitøren er mer opptatt av mobilen sin enn av deg som kunde i restauranten. Er det mulig det er forskjell på svensk og norsk mentalitet?

Det er sagt og skrevet mye om manglende kvalitet i norske bygg. Folk med store kalkulatorer har klart å regne seg frem til at slurv og feil på tegnebord og byggeplass koster det norske samfunnet millioner av kroner hvert år. Slik kan det ikke fortsette! "Nei, det kan det ikke" sa politimester Bastian - og så skrev han det opp i boken sin!

Norsk myndigheter forsøker nå å bøte på alle byggefeilene gjennom å stille krav til uavhengig kontroll. Fra nyttår innføres et helt nytt regime med enda mere skjemaer, enda flere som skal titte en annen over skulderen. Jeg frykter at vi ikke får has på byggefeilene før vi får tatt et oppgjør med middelmådigheten og at vi faktisk definere et tydelig og ambisiøst mål for det enkelte byggeprosjekt.

Som byggherre og bestiller vil vi i eiendomsbransjen bli enda tydeligere på hva vi vil ha og hva vi ikke vil akseptere. Vi må høyne vår bestillerkompetanse - noe som innebærer at vi stiller strengere krav til oss selv og til våre leverandører. Når bygge- og eiendomsbransjen skal granskes av en eller annen kommisjon i fremtiden, regner vi med at overskriftene preges av en næring i enormt positiv utvikling både hva gjelder kostander, kvalitet og produktivitet.

Sammen skal vi få dette til!