Forlenget vedståelsesfrist

Vedståelsesfristen for bruene over Imarsundet vil høyst sannsynlig bli forlenget med ca en måned.

Tre entreprenører har levert inn tilbud på bruene over Imarsundet. Tyske Bilfinger + Berger ligger lavest med 188,3 millioner kroner. De norske anbyderne var Reinertsen Anlegg og Arbeidsfellesskapet Skanska Norge/Christie & Opsahl med henholdsvis 192,4 og 194 millioner kroner. 13 prosent kostnadsøkning Prisnivået på tilbudene lå så pass høyt at det fører til en total kostnadsøkning i forhold til våre anslag på ca 13 prosent. Vi må derfor gå en ny runde og kommer sannsynligvis i løpet av kort tid til å be om forlenget vedståelsesfrist med ca en måned fra 2. mai til ca 2. juni. Vi har funnet finansiell dekning for kostnadsøkningen, men saken må behandles sentralt, i direktoratet og i Stortingets reviderte Nasjonalbudsjett (når prisøkningen er på mer enn 10 prosent). Det kan bety forsinket oppstart, opplyser utbyggingssjef Arne Magne Feragen i Statens vegvesen Region midt til Byggeindustrien. Spesiell finansieringsform Dette prosjektet har en meget spesiell finansieringsform Prosjektet er finansiert gjennom fergesubsidier fra fergeforbindelser som forsvinner etter at prosjektet står ferdig, kommunale tilskudd fra Aure og Tusna og et bidrag i fra kommunaldepartementet (kommunesammenslåing Aure og Tusna). Rentebelastningen i forbindelse med låneopptak underveis dekkes med bompenger, opplyser Feragen. Han mener at hovedårsaken til prisøkningen er stålprisene på verdensmarkedet. En 550 meter lang stålkassebro med fem spenn inngår i prosjektet, men tilføyer at markedssituasjonen er slik at det er økte priser på flere av dagens anleggsprosjektene. Forrventet oppstart er i løpet av sommeren 05 med ferdigstillelse senhøstes 2006. Imarsundforbindelsen Statens vegvesen Region Midt er byggherre for Imarsundprosjektet. Prosjektet består av selve Imarsundforbindelsen som ligger på rv. 680, og ny ferjekai med tilstøtende veg på rv. 669. Imarsundforbindelsen vil gi Tustna kommune fastlandsforbindelse og samtidig gi Aure kommune og regionene lengre nord en bedre forbindelse til Kristiansund. Med byggingen av Sandvika ferjekai vil reisetiden mellom Smøla og Kristiansund reduseres. Imarsundforbindelsen består av ca. 3,4 km veg, 550 meter stålkassebru over Imarsundet, 300 meter fritt-frambyggbru over Litjsundet, samt en bomstasjon. På rv. 669 omfatter vegarbeidene ca. 1,3 km veg med oppstillingsplass i tillegg til ny ferjekai. I og med at vi legger ned noen fergeforbindelser i forbindelse med veiutbyggingen kan vi bruke fergesubsidier til en del av finansieringen. Rentebelastningen i forbindelse med låneopptak under veis dekkes med bompenger I tillegg yter kommunene Aure og Tustna bidrag. Disse to kommunene skal slås sammen og forutsetningen for kommunesammenslåingen er denne veiforbindelsen.. Dermed har også Kommunaldepartementet et lite bidrag til finansieringen, sier Husjordøya, Vesterstraumen og Austerstraumen bruer.