Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK)

Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK)

Sted: Nørve, Ålesund

Prosjekttype: Maritimt kompetansebygg

Byggherre: NMK Eiendom

Totalentreprenør: HENT

Arkitekt: Sandbakk & Pettersen Arkitekter

Byggerådgiver: RI Bygg: Probiz - El/VVS: Norconsult

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: BL entreprenør - Rør og ventilasjon: Oras - Elektriker: Acel - Heis: Heisplan - Plattendekker: Con-Form - Hulldekker: Spenncon - Stål: Hevad - Forskaling: Peri - Leieutstyr: Cramo - Taktekking: Takservice - Blikkenslagerarbeider: Langvas Blikkenslagerforretning - Glass- og alu.konstruksjoner: Bolseth Glass - Betong påstøp: Betcom Industrigulv - Malingsarbeider og flislegging: Malermester Uggedal - Innv. tømrerarbeid: Byggmontering Møre - Maling, flis, tepper og belegg: Nielsen og Mele - Gulvsprakling: Hæhre - Utv. porter: Nassau - Granabgulv i simulator/ parkett: ParkettPartner - Branntetting og isolering: RH Prosjekt - Traverskran: KoneCranes - Persienner: Hunter Douglas - Himling og systeminnredning: Triplan - Leveranser til serverrom: Metric - Betongsaging: Hjelvik Betongsaging - Byggevarer: Maxbo Ålesund - Betong: Norbetong - Grunnisolasjon: Br. Sunde - Betongsaging og kjerneboring: Jørgen Valde - Trapp og rekkverk: Midthaug - Innerdører: SSC Joinex - Røykluker: Icopal Tak - Lås og beslag: Møre Beslag

– Dette skal bli verdens viktigste mingleplass for nisjer av maritim kompetanse, sier daglig leder Kaj B. Westre i NMK - Norsk Maritimt Kompetansesenter.

Stedet er Ålesund. På nabotomta til Høgskolen på Nørve har det i løpet av kort tid reist seg et nybygg på 23.600 kvm som skal huse den mest moderne maritime teknologien og kompetansen som finnes. Rolls-Royce Marine har allerede flyttet inn med sitt «Technology and Training Center» for Europa. Dette er et hovedkontor for all opplæring i verden innen Sivil Marine for Rolls-Royce.

Rolls-Royce legger alene beslag på 65 prosent av gulvarealet i nybygget og vil ha over 500 ansatte i Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK).

Bygg 2 er under planlegging og reguleringsplan for NMK2 er nå ute på høring allerede før Bygg 1 er helt ferdig. Bygg 2 blir et markant signalbygg langs innfartsvegen til Ålesund. Westre opplyser at de to byggene til sammen vil utgjøre ca. 50.000 kvm skreddersydd for høykompetansebedrifter. En halv milliard kroner er brukt på Bygg 1. Bygg 2 blir i alle fall ikke billigere. Satsingen er tøff, men vil gi Ålesund et løft i form av nye kompetansearbeidsplasser, en stor fordel for den maritime utdanning ved Høgskolen like ved og en jevn trafikk av kursdeltakere og besøkende til det nye kompetansesenteret. Westre regner med at brukerne av NMK1 vil fylle opp ett fly til og fra Ålesund hver eneste uke.

Arkitekt på prosjektet er Sandbakk & Pettersen Arkitekter AS. Bygget, som nå er delvis innflyttet og langt på vei ferdig, er blant de største entreprenørselskapet Hent har under bygging for tiden, etter K2 på Fornebu og Aker Solutions nybygg i Stavanger. 

Det er reist i plassbygd betong nederst, der det er 218 innendørs parkeringsplasser. Det blir i tillegg utendørs parkeringsplasser.  Oppover i etasjene er det prefabrikkert betong. Fasaden er kledd med italiensk travertin.

Bygget er bygd for et maksimalt energiforbruk på 120 kwh/kvm pr. år. Enøk-senteret har vært rådgiver. Bygget får fjernvarme fra søppelforbrenningsanlegget på Grautneset ikke langt unna Nørve.

Simulatorer
Det er bygd flere kuleformede domer som er stålkonstruksjoner bekledd med aluminium eller glassfiber. Disse er tilrettelagt som 360 graders simulatorer i ulike størrelser. Bærekonstruksjonen for den største domen over inngangspartiet er en av flere spesielle utfordringer entreprenøren er stilt overfor.

Offshore Simulator Center er leietaker i bygget. Ifølge Westre blir verdens mest avanserte offshore simulator etablert i bygget. Det blir mange simulatorer som muliggjør integrert simulering, det vil si at kransimulator, maskinromssimulator, mannskapssimulator og andre kan opereres samtidig med brosimulering. Dette muliggjør simulering av avanserte operasjoner.

Logistikken har vært viktig. Det er kort gangavstand til busstopp. Det er planlagt en gangbru til Høgskolen på motsatt side av Borgundvegen. Innvendig er resepsjonsområde, kaffebar og en felles, stor kantine lagt til tredje etasje, slik at det bare er «halv» distanse med heis både opp og ned. Kantinedriften er kommersiell og betjenes av Mitie Norge.

750 mennesker får arbeidsplassen sin i bygget når det er helt ferdig.  I tillegg kommer alle tilreisende som skal på treningskurs, konferanser og møter. Fem av sju etasjer er ferdigstilt. De to siste blir ferdig i løpet av november 2012.

Utfordrende
Prosjektleder i Hent, Terje Melseth, sier at det er et komplekst bygg som er reist på en relativt trang byggeplass. Det var så trangt en periode under byggeprosessen at lastebiler måtte snus ved hjelp av kran. Den aller største utfordringen har likevel vært at innflyttingen i andre etasje startet da entreprenøren akkurat var ferdig med bæreelementene i femte etasje. Mange midlertidige grep er gjort for å holde byggearbeidene i gang samtidig som store deler av bygget faktisk har vært ferdig og i bruk. Orkanen Dagmar tok deler av taket som medførte lekkasjer, uten at det førte til avbrudd av noe slag.

– Det er et spennende bygg og det har vært en spennende byggeprosess. Og det meste har gått bra, sier Melseth.

Eiendomsutvikler
Kaj B. Westre er også daglig leder i Westregruppen som er en videreutvikling av tidligere Westrebygg, en tidligere profilert entreprenørbedrift innenfor byggeindustrien i Ålesund. I dag er Westregruppen en eiendomsutvikler som kjøper inn nødvendige entrepriser og tjenester.

Det var Kaj B. Westre som var først på ballen da han ble klar over at Rolls-Royce var på jakt etter lokaler sentralt i Ålesund. Det utviklet seg etter hvert til at Ålesund ble kandidat som vertsby for det nye, europeiske treningssenteret Rolls-Royce hadde planer om å bygge.

Fire andre europeiske byer var motkandidater. Ålesund trakk det lengste strået – og hele prosjektet utviklet seg videre til et nasjonalt kompetansesenter der blant annet Sintef, NCE Marine og Offshore Simulator Center og flere skal inn. Det store, maritime clusteret i Møre og Romsdal får definitivt en force gjennom NMK som kan styrke hele næringen.

– Oppgavene våre vil være todelte: Vi skal drive produktopplæring om våre produkter for kundene våre fra hele Europa i dette senteret. I tillegg skal vi drive produktopplæring av egne ansatte her, sier business developement manager, product training, Knut Johan Rønningen, til Byggeindustrien.

Rolls-Royce-senteret i Ålesund skal dekke Europa først og fremst. Et tilsvarende senter i Singapore dekker resten av verden. 

Lokale eiere
Byggherre er NMK Eiendom AS. Hovedeier (92 prosent) er NMK Holding som eies 50 prosent av Lag Invest (Leif-Arne Langøy og Arne Harnes) og 50 prosent av Westregruppen. Hent sitter midlertidig med en eierandel på åtte prosent.

Den tidligere Aker-konsernsjefen Leif-Arne Langøy er styreleder i NMK. Daglig leder Kaj B. Westre sier at Hent AS fikk totalentreprisen etter at det ble forhandlet med tre-fire aktuelle entreprenører. Han håper på oppstart for Bygg 2 neste år. Også for Bygg 2 vil byggherren trolig velge å forhandle direkte med entreprenører i stedet for å gå veien om en åpen anbudskonkurranse.

Tekst og foto: Kjell Herskedal


Flere prosjekter