Nordpolen tiårige skole

Nordpolen tiårige skole

Sted: Hans Nielsen Hauges gate, bydel Sagene, Oslo

Prosjekttype: Undervisningsbygg

Btoareal: Ca 13.000 kvm

Målsum ekskl. mva:
318 millioner kroner

Byggherre: Undervisningsbygg

Entreprisemodell: Samspill

Entreprenør: HENT

Arkitekt: Finn Bryn (i byggeperioden Arkitektkontoret Kvadrat)

LARK: Asplan Viak

Rådgivere: RIB: Norconsult - RIBr/ RIV: Cowi - RIG: Løvlien Georaad - RIE: ECT - Spes.RI: Siviling. Finn Madsø

Underentreprenører/leverandører: Elektro: Otera Avotech - Ventilasjon: GK Norge - Rør: C.M.Mathiesen - Riving: Norprodukter-Miljø - Grunnarbeider: Isachsen Oslo - Mur og pussarbeider: Mjøndalen Mur og Puss - Blikkenslager: Erling Freitag - Stål fase 1: Nils Løff - Stål fase 2/Metall: Stokke Stål - Vinduer: Lian - Karbonfiberforsterking: R-Bygg - Utomhusarbeider: Steen & Lund - Glassfelt: Bosvik - Glass og alu: Bøckmann - Betongrehab: Consolvo - Lås og beslag: Dorma - Sportsgulv: Egas Sport - Foldevegger: Miljøvegger - Himlinger: Modulvegger - Kjerneboring: Mimax - Spilehimling: Norgestre - Spunt: NSP - Betong fase 1: OKK - Betong fase 2: Stenseth og RS - Flis: OKK MPF - Taktekking: Protan - Tynnavretting: R.E. Gulvavretting - Gulvbelegg: Ragnar Andersson - Ståldører: Rapp Pyrotec - Maler: Vatndal - Fuging: Øyan og Schie - Solskjerming: Vental - Dører: Joinex - Kjøkken: Idema

Tidligere Sandaker videregående fra 1959 er bygget om til Nordpolen tiårige skole. Mens skolens verneverdige fasader er restaurert, er den fullstendig bygget om innvendig. Byggeprosessen har vært utfordrende og lærerik for entreprenør HENT og byggherre Undervisningsbygg.

– Å transformere bygget fra en videregående skole til en barne- og ungdomsskole har vært en utfordring i forhold til å plassere alle rommene på en hensiktsmessig måte. Bygningene har en komplisert geometri med smale kommunikasjonsveier. Ingen av byggene ligger på samme nivå, men med et halvt plan mellom hvert bygg. Den eksisterende bygningsmassen består av flere bygningsdeler som igjen er forskjøvet etasjevis med ca en halvetasje på deler av bygget. Dette grunnet høydeforskjell på terrengnivået, forklarer John Ivar Myhre i HENT.

– Skolen er bygget med bærende vegger i tegl og plasstøpte betongdekker i etasjeskillet. Dekkene var tynne og dårlig armert samt at fastheten på betongen ikke var i henhold til dagens standard. De ble derfor forsterket med karbonbånd på undersiden. Disse bygger kun fire mm i høyden og var nødvendig å bruke fremfor stålbjelker og søyler grunnet etasjehøydeutfordringer og krav til minimum himlingshøyde. Vi hadde ikke erfaring med bruk av karbonbånd fra før, og var veldig spent på hvordan det ville gå, men alt gikk veldig bra, fastslår Myhre. Han tilføyer at omfanget av asbest var en stor overraskelse. Det ble en litt større jobb enn antatt. Det var ikke oppdaget asbest i bygget tidligere som blant annet lå skjult i sjakter.

Digital modell
I såpass gamle bygg skjer det alltid noen ombygginger i bygningsmassen underveis, som ikke vises på de opprinnelige tegningene.

– I forprosjektet målte vi opp hele bygningsmassen og bygget en digital modell av det eksisterende bygget som vi benyttet til videre prosjektering av ny løsning. Vi bygget på mange måter bygget digitalt, før vi bygget fysisk på byggeplass. Gjennom dette avdekket vi mange problemområder, eksempelvis plass til tekniske føringer over himlinger, kollisjoner mellom tekniske fag og bjelker osv. I dette prosjektet har BIM-prosjektering vært uvurderlig i forhold til å kvalitetssikre prosjektunderlag før bygging, understreker han.

Verneverdige fasader
– Fasadene som er regulert til verneverdig formål er bevart som de opprinnelig var. Fugene er krafset et par cm og spekket på nytt. Teglen er syrevasket og framstår som ny. Flisene er rehabilitert og renset, og noen er erstattet. Gamle åpninger er murt igjen med original teglstein fra et sosial- og velferdsbygg og en vaktmesterbolig som er revet. Noen store vindusfelt er rehabilitert. Forøvrig er vinduene skiftet ut, opplyser assisterende prosjektleder Lovise Hjartdal og legger til: Innvendig benyttet vi en ny tegltype med høyere fasthet. Den var så lik den opprinnelige at vi valgte å bruke den i inner veggene der det var nødvendig.

Byggetid
– Utfordringen har hele tida vært byggetida som var 18 måneder. Prosjektet ble delt i to byggetrinn. Byggetrinn 1 var skole i driftfase, der byggevirksomheten foregikk i barnehagedelen som er en tredjedel av bygningsmassen. I byggetrinn 2 skulle 9.500 kvm bygges om. I ettertid ser vi at dette ble vel tøft. Det var nødvending med en stor økning i takten på byggevirksomheten etter skoleferien i fjor som vi erfarte ble litt utfordrende, mye grunnet riveprosessen som ble ganske tung med mye konstruktiv riving og ikke minst mye asbest, og vi ble litt forsinket i forhold til plan. Vi satte inn flere folk, økte administrasjonen, hadde helgejobbing og lengre dager. Vi satte i gang parallelle aktiviteter og brøt opp byggeriet i mindre kontrollområder for å få produksjon på flere områder samtidig, forteller Myhre og understreker at de hele tiden hatt en tydelig dialog med byggherren Undervisningsbygg og begge parter har til enhver tid vært klar over status i framdriften.

– Tross utfordringene med fremdriften har vi sammen med Undervisningsbygg klart å ferdigstille prosjektet inkludert møblering slik at bygget ble tatt i bruk som planlagt, framholder han.

Samspillmodellen
Myhre mener den store styrken til samspillmodellen ligger i at byggherre og entreprenør drar i samme retning.

– Vi har hatt en bra kommunikasjon og fått samarbeidet til å flyte fint. Krevende for begge parter har det vært å følge Undervisningsbyggs kravspesifikasjon 2009. Det har lønnet seg å være i forkant og ha en god overleveringsprosess med leietaker (Utdanningsetaten) som er meget opptatt av at kravspesifikasjonen følges.

Mer ressurser
– HENT er som entreprenør opptatt av utvikling, og å ta i bruk nye metoder og verktøy. BIM /åpen BIM er et satsningsområde for oss. Det var derfor naturlig at vi tok i bruk BIM i dette prosjektet. I etterkant ser vi at BIM kunne vært brukt mer aktivt til kvalitessikring av tegningsunderlaget. Vi er overbevist om at det er billigere å oppdage feil på pc'en enn på byggeplass. Denne unike muligheten til kvalitetssikring har ikke alle aktørene i bransjen sett ennå. Det er en «bransjegreie» som må modnes både hos oss og våre underentreprenører. De ser også nytten i ettertid, fastslår Myhre.

Oppkalt etter skyssstasjon
I 2011 bestemte bydelsutvalget i Bydel Sagene at skolen skal hete Nordpolen skole. Navnet kommer fra en skysstasjon som lå i det som nå er krysset mellom Sandakerveien og Treschows gate. Navnet kan komme av at stedet lå helt nord i Kristiania på grensen mot Aker herred, og området ble kalt Nordkanten.
Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter