Åtte jevne tilbud på fv 459

Peab har det laveste av åtte jevne tilbud på Tverrforbindelsen/Ringveien på fv 459 på Jessheim.

Entreprenøren var den eneste med tilbud under 140 millioner kroner (138.302.443) kroner. Tett fulgt av Veidekke (141.425.051), og Implenia (141.785.009) kroner.

Så følger AF-eide Johan Rognerud (147.143.306), Oslo Vei 147.929.905), NCC Construction (152.253.381), PA Entreprenør (156.604.609) og aller høyest Skanska (163.100.337) kroner.

Arbeidene skal være fullført innen september 2014.

Delprosjekt 1 omfatter ny Tverrveg fra profil 0 til 650. Herunder inngår bygging av betongtunnel under jernbanen rett nord for Jessheim stasjon. Tverrvegen krysser hovedbanen ved ca km 44.920. Profil 0 starter i nytt kryss (rundkjøring) med fv 459 Ringvegen. Videre skal det bygges to rundkjøringer ved industriområdet (Jessheim næringspark). Ved profil 650 skal Tverrvegen tilknyttes ledig arm i eksisterende rundkjøring i fv 174. Vegbanen er typisk 7,0 m bred. I tillegg kommer sykkelfelt og fortau på begge sider. På grunn av begrenset areal av anleggsbelte må det forutsettes transport av masser ut av anleggsområdet. Entreprenøren må selv skaffe depot og fyllplass, samt mellomlager for masser det ikke er plass til langs linja. Det skal rives 3 bygninger og deler av 2 bygninger. Det skal utføres støytiltak på to boliger.

For å få bygget kulverten er man avhengig av å legge spor 2 og 3 i midlertidig trasé utenfor deler av byggeområdet for kulverten. En stor del av de midlertidige sporene kan bygges mens trafikken går som normalt på spor 1-3, men selve tilkoblingen i hver ende må utføres i en periode med totalbrudd i togtrafikken. I samme periode må signalkabler og en del andre kabler legges i midlertidig trase øst for midlertidig spor 3. Midlertidig KL-anlegg må også etableres.

Delprosjekt 2 omfatter ombygging av Ringvegen fra ny rundkjøring i kryss med ny Tverrveg til profil 600. Ringvegen vil typisk få en bredde på 6,5 m med 1,5 m sykkelfelt på begge sider. I tillegg skal det bygges fortau på deler av strekningen. Profil 0 starer rett sør for nytt kryss med Tverrvegen. Profil 600 ligger rett øst for lyskrysset i fv 454 Trondheimsvegen. Ringvegen har en ÅDT på omkring 5000, noe som vil legge betydelige føringer for anleggsgjennomføring, trafikkregulering og sikkerhetshensyn til 3. person. Utvidelse av Ringvegen vil skje ved en forskyving av eksisterende senterlinje på deler av strekning og ved utkiling på langs og på tvers av dagens veg. Alle gravemasser må transporteres ut av denne parsellen, da det er en svært begrenset plass til mellomlagring.