AF Spesialprosjekt laveste tilbyder

AF Spesialprosjekts tilbud på Sørenga lyder på 941.752.500 millioner kroner. Det er ca 57 millioner kroner lavere enn Veidekke som har tilbudssummen 998.372.142 millioner kroner.

De resterende tilbyderne har summer over milliarden: Skanska 1,075.573.160, Pihl & Søn, 1,107.276.097 og NCC Construction 1,245.456.999 milliarder kroner. Tre kriterier Statens vegvesen har tre tildelingskriterier hvorav tilbudsprisen er et av kriteriene. Et annet er plan for organisering og gjennomføring. Det inkluderer oppgaveforståelse og organisering herunder CVer på personell. Det tredje kriteriet er miljøforhold. Der vurderer vi blant annet innsatsfaktorer, arbeidsredskaper og håndtering av omgivelsene. Dette vektes etter et system som er oppgitt i konkurransegrunnlaget og kan slå ut ganske dramatisk i forhold til tilbudssummene, opplyser prosjektleder i E18 Bjørvikaprosjektet, Svein Røed til Byggeindustrien. Påplusses Ekstremt sett kan faktisk tilbudssummene bli påplusset 50 prosent, selv om jeg ikke tror det vil skje her. Men det foreligger en faktor som tilbudssummen blir ganget med som er et sted mellom 1,0 og 1,5 og den entreprenøren som da kommer ut med den laveste summen vil bli tildelt jobben. Vi skal nå gå gjennom summene og lage en innstilling. Deretter skal den til godkjennelse i anskaffelsesnemnda vår, godkjennes av Regionveisjefen og videre til endelig avgjørelse i Vegdirektoratet. Dette skjer antagelig i månedsskiftet mai/juni. Kontraktsinngåelse må skje 1. juli i år, opplyse Røed. Anbudet omfatter: Sørenga omfatter hovedløpet fra kaikanten i Bispevika til dagens Ekebergtunnel og alle ramper for kryssløsningene på østsiden av Bispevika. I tillegg skal det bygges betong-tunnel for kobling mellom hovedløpet og Mosseveien / Grønlia, bru over jernbanen, lokaltunnel og utvidelse av dagens på- og avramper til Ekebergtunnelen, to ventilasjonstårn, tekniske rom og diverse støttemurer. Store deler av anlegget på Sørenga vil bli liggende under grunnvannstanden. Dette medfører at konstruksjonene i disse områdene utføres vanntette. Sørenga har et viktig grensesnitt mot entreprise Sjødelen, der entreprenørene blir pålagt visse ytelser og ansvar for at arbeidene skal kunne fullføres på en riktig og sikker måte