Københavnere til jobb på sykkelmotorvei

Sykkelbyen København blir enda mer sykkelvennlig. Et millionprosjekt som omfatter 26 nye sykkelmotorveier, skal oppmuntre pendlerne om å ta pedalene fatt.

Fakta om sykkelmotorveier i Europa

* Danske politikere har sett mot London og Amsterdam i planleggingen av Københavns sykkelmotorveier.

* I London fins allerede flere sykkelmotorveier for pendlere, og flere skal bygges innen 2015.

* Nederland har et godt utbygd nettverk av sykkelbaner, blant annet i hovedstaden Amsterdam der mange innbyggere bruker sykkel som fremste fremkomstmiddel.

* I Sverige utredes et forslag om sykkelmotorvei mellom Malmö og Lund.

* Plan for hovedsykkelveinettet i Oslo ble vedtatt av Oslo bystyre i 1999, men har siden fått kritikk for å være for lite og for seint. 2012 blir likevel betegnet som en framgang, da 8,5 kilometer ny sykkelvei skal stilles klar i løpet av året.

(Kilder: TT, Oslo kommune, Oslo by) (©NTB)

 

De nye sykkelmotorveiene vil gi gevinst for både miljø og helse, tror politikerne. Bak prosjektet står de regionale myndighetene og flere kommuner i hovedstadsregionen, som regner med at veiene vil få 15.000 flere personer til å ta sykkelen i bruk.

Det innebærer en reduksjon i CO2-utslipp på 7.000 tonn per år, ifølge utregninger. I tillegg regner politikerne med at helsevesenets kostnader vil minke, ettersom syklister får mer mosjon og holder seg friskere enn bilister.

– Vi dansker spiser for mye, mosjonerer for lite og drikker for mye, begrunner Lars Gaardhøj, fra partiet Socialdemokraterne, i Region Hovedstaden.

Syklister viktigst

I vår ble den første ruten innvidd, en 17,5 kilometer lang motorvei for syklister. Den forbinder sentrum av København med kommunen Albertslund utenfor hovedstaden.

Til høsten åpner neste rute og totalt er 26 sykkelmotorveier planlagt å stå ferdig om ti år. Prislappen vil lande på mellom 407 og 863 millioner kroner, avhengig av hvordan man bygger dem, sier Gaardhøj.

Forskjellen på en sykkelvei og en sykkelmotorvei er at sistnevnte tilbyr tett og bra asfalt, servicestasjoner med luftpumper og fotstøtte ved trafikklys. Dessuten skal syklister prioriteres like høyt eller høyere enn bilister.

De som sykler i 20 kilometer i timen eller raskere får automatisk grønt lys i lyskryss – bilene får pent vente.

Ros og ris

København er allerede internasjonalt kjent for å være en by godt tilrettelagt for syklister. De nye sykkelmotorveien har også vakt stor oppsikt, til og med i USA, hvor avisa New York Times har uttrykt sin begeistring.

Mindre fornøyde er enkelte av Københavns egne innbyggere. I fristaden Christiania har planene om en av sykkelmotorveiene vakt stor motstand, fordi den vil gå tvers igjennom det alternative boligområdet.

– Vi har blant annet barn og hester her vi vil ta hensyn til. Vi vil gjerne ha besøk, men ikke en sykkelmotorvei som skjærer over byen vår, sier Allan Laustsen fra Christianias kontaktgruppe til P4 København.

– Vi har møtt den vanlige holdningen, som er at prosjektet er veldig fint, så lenge det ikke skjer i vår egen hage, svarer Lars Berg Dueholm, Venstre-politiker i Københavns bystyre.

Han synes holdningen kolliderer med fristadens grønne ideologi, og forstår ikke hvorfor de ønsker å sette en stopper for mer sykling i København.

Massesyklisme

Ifølge Dueholm vil veien gjennom Christiania trolig bli bygd til tross for protestene, i likhet med de andre sykkelmotorveiene.

Det fins imidlertid også mange københavnere som er positive til oppfinnelsen.

– Sykkelmotorveien er et veldig fint prosjekt, mener Meline Jensen, som med sin knalloransje sykkel venter på grønt lys ved et lyskryss i sentrum av hovedstaden.

Hun tror likevel ikke at de nye veiene vil få henne til å sykle mer.

– Det blir nok litt vanskelig. Jeg sykler allerede 30 kilometer hver dag, til og fra jobb og barnehage, sier hun.