Stenger Sollihøgda-tunnel enda ett år

Nestunnelen på Sollihøgda skulle etter planen gjenåpnes før jul. Men en strømledning og sjeldne biller er noe av det som bremser fremdriften.

Aftenposten.no melder i dag at en av de travleste tunnelene rundt Oslo, Nestunnelen på E16, må holdes stengt mye lenger enn planlagt. Etter planen skulle den ha åpnet i desember i år. Nå er ny åpningsdato satt til oktober 2013.

Tunnelen ble stengt da det begynte å falle ned betongbiter fra taket tidlig i mars i fjor. Rundt 12.000 biler kjører veien daglig.

– Det er helt uakseptabelt at en stamvei i Norge blir stengt i over to år, med en omkjøringsvei som har mye dårligere kvalitet, sier Bård Hoksrud (Frp), nestleder i Transportkomiteen på Stortinget til Aftenposten.no.

Ifølge avisen er ikke selve rehabiliteringsarbeidet i tunnelen påbegynt ennå.

Grunnen er ifølge et Vegvesen-brev til Samferdselsdepartementet blant annet en problematisk strømledning tilhørende Ringerike Kraftnett. Men ifølge Aftenposten.no er det også en rekke andre forhold som bremser prosessen. Billen Chlorophormus Herbstii er en av overraskelsene vegvesenet har møtt på.

Ifølge prosjektleder Tore Braaten i Vegvesenet hører den sjeldne billen til Trebukkslekten. Gleden var stor hos Naturhistorisk museum da den ble funnet. I Vegvesenet var ikke jubelen like stor.

– Vi fikk anbefalt ikke å gå løs på uren der den holdt til. Tilgangen til den ble sikret slik at det ikke blir så lett å forstyrre billen. Statens vegvesen ervervet 150 mål i området, der 50 gikk til omkjøringsveien og 100 til Direktoratet for naturforvaltning. Det siste området blir fredet som verneområde, sier Braaten til Aftenposten.no

– Så samlet vi all vegetasjon fra veilinjen og plasserte det i det fremtidige naturområdet. Der vil det råtne naturlig. Slik har vi laget et insekthabibat, og så vidt jeg vet har vi ikke krummet et hår på billens hode, sier prosjektlederen.

Aftenposten lister opp følgende fatkorer som har bremset fremdriften i Nes-tunnelen:

– Da tunnelen ble undersøkt etter betongnedfallet, oppdaget man at hele betonglaget rundt hvelvet kunne rase, bit for bit, flak for flak.

– Det tynne laget med sprøytebetong som ble lagt da tunnelen ble bygget i 1988, var i ferd med å miste evnen til å holde på et ekstra lag som var påført senere.

– Da det var klart at tunnelen måtte totalrehabiliteres, lå det ikke penger klar til finansieringen.

– Norge har et lite rådgivningsmiljø for prosjektering av tunneler. Det var fullbooket da trengte det til Nestunnelen.

– Det samme var tilfellet for elektro-ekspertise, som først ved påsketider i år var klare.

– Tragedien på Utøya og senere minnemarkeringer har også spilt en rolle.