Inviterer til Ryfast-møte

Statens vegvesen inviterer entreprenører og leverandører til informasjonsmøte om Ryfast utbyggingen i Rogaland 6. september.

I år starter byggingen av verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel. Ryfast-prosjektet er inne i en intensiv planleggingsperiode. Planen er å gå i gang på Solbakk sent på høsten i år. Statens vegvesen har kommet langt i planleggingsarbeidet, og store kontrakter skal snart ut på anbud.

Statens vegvesen inviterer derfor til informasjonsmøte for entreprenører i sine lokaler i Lagårdsveien 80 i Stavanger 6. september. Det blir gitt informasjon på norsk kl. 10:00-12:00, og på engelsk kl. 13:00- 15:00

På møtet blir det informert om entreprisene Ryfast, Solbakktunnelen, Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen.

Riksveg 13 Ryfast er et nytt veisamband mellom ny E39 i Stavanger kommune og dagens riksveg 13 i Strand kommune.

Det er i dag to ferjesamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren; Stavanger–Tau og Lauvvik-Oanes.

Formålet med prosjektet er å lage et fastlandssamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren, samt bygge nytt fastlandssamband mellom Hundvåg og Stavanger sentrum.

Ryfast-prosjektet består av to hoveddeler:

* Solbakktunnelen: 14,3 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Solbakk i Strand og Hundvåg i Stavanger. Tunnelen blir verdens lengste undersjøiske tunnel. Bratteste stigning er 7,85 prosent. Dypeste punkt er cirka 290 meter under havet.

* Hundvågtunnelen: 5,7 kilometer undersjøisk tunnel under Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger (Gamlingen).

Begge tunnelene blir bygget med to tunnelløp med to felt i hver retning. De to tunnelene, pluss Eiganestunnelen, gir Ryfylke fastlandssamband til Stavanger og Nord-Jæren.