Er vi klare til skolestart?

Det er nå like før de rundt 3000 grunnskolene skal ta imot de over 600 000 grunnskoleelevene for utdanningsåret 2012/2013. Vi blir stadig flere i her i landet, og sentraliseringen har virkelig skutt fart. Det betyr at det spesielt i og rundt de store byene, er et stort press på skolene.

Veldig mange skoler har i dag langt flere elever enn de strengt tatt har plass til, mens andre sliter med skolebygg som forfaller og ikke på noen måte egner seg som tilfredsstillende lokaler for god og sunn læring.

Heldigvis har det frem mot skolestart blir gjort mye mange steder. I Oslo har Undervisningsbygg gjort flere omfattende arbeider. Men i en by som Oslo er det selvsagt en lang rekke utfordringer som må løses. Om man skal ta unna befolkningsveksten må det bygges veldig mange nye klasserom hver eneste måned. Så mens noen kan se frem til skolestart i nye flotte bygg, må mange andre møte skolehverdagen i nedslitte og overfylte skoler.

Det kan kanskje virke som en nær uoverkommelig oppgave for mange kommuner med stramme budsjetter å bygge mange nok skoler for å ta unna veksten, samtidig som man må ta vare på de eksisterende byggene. Men dette er selvsagt bare en oppgave man er nødt til å løse.

Alle er vel enige i at barna våre fortjener et sunt og god læremiljø? Slik er det dessverre langt fra i dag. Både stat, fylker, kommuner, skolene selv og foreldrene må derfor øke trykket for å bygge enda flere og bedre skolebygg. Vi hører ofte om skrekkeksempler fra skolehverdagen – slike historier må vi få slippe å høre mer av fremover.

Det er ikke alle steder det riktige er å bygge nytt, så rehabilitering må til. Dette har også skjedd en rekke steder frem mot årets skolestart, men det monner ikke nok. Politikerne og byråkratene må kort og godt prioritere å sette av langt flere midler til å heve standarden på de mange forfalne skolebyggene.

Undersøkelser viser at Norge på flere områder scorer lavt på kunnskapstester sammenlignet med andre europeiske land. Da må vi i hvert fall legge det fysiske arbeidsmiljøet godt nok til rette for å sikre en optimal læring. Barn med hodepine store deler av skoledagen vil selvsagt ikke ha gode nok læreforhold. Vi regner med at ingen ønsker å sende barna til en skole som gjør dem syke.