Fra tidlig mandag morgen ruller togene som normalt etter seks ukers sommerstenging. Mer enn 300 personer har denne sommeren gjennomført et betydelig utskiftingsarbeid. I løpet av året skal jernbanen i Osloområdet fremstå robust og punktlig.
Til sammen har 19 entreprenører og om lag 300 personer fra inn- og utland stått for årets sommerarbeid.
Mest synlig for de reisende etter sommerens aktiviteter, er nok den nye informasjonstavlen på Oslo S og arbeidet som er gjort i tubene ned til sporene. Men langs kjøreveien for togene og i sporene er det skiftet ut og fornyet en rekke tekniske anlegg i Oslotunnelen, Oslo S og Brynsbakken. Disse områdene fremstår i dag moderne og robuste.
Dette er den siste sommerstengingen på seks uker i det såkalte Oslo-prosjektet. I løpet av fire sommerstenginger fra 2009, er spor og veksler i Brynsbakken over Oslo S og veksler i Oslotunnelen byttet. Sviller utenfor tunnelen, skinner og sporveksler fra 1978 er erstattet med tyngre og mer solide typer. Strøm og signalanlegg er fornyet. Dette er en total oppgradering. I tillegg til årets arbeid vil togpassasjerene merke at standardhevingen er betydelig.
Etter store driftsavbrudd og forsinkelser gjennom Oslo i 2007 og 2008 ble det på oppdrag fra Samferdselsdepartementet startet et større fornyingsprosjekt for å bedre infrastrukturen. Prosjektet har en forventet prislapp på 1,7 milliarder kroner Prosjektet startet opp i 2009 og skal være ferdig i desember 2012. ‘