Ny Svinesundsbru gir mer forutsigbar veitransport

Den nye Svinesundsbrua vil gi større forutsigbarhet i veitransporten over riksgrensen enn noen gang før. Et slikt perspektiv mener næringslivet på begge sider av grensen vil gi flere nye bedrifter i Østfold og Bohuslän.

Den nye 704 meter lange brua og de tilhørende 6,5 kilometer atkomstveier på begge sider får kongelig åpning 10. juni. «Det spenstige symbolet for forholdet mellom Norge og Sverige» slik regionvegsjef Sidsel Sandelien velger å uttrykke det vil gi støtet til ny nærings- og kompetanseutvikling i begge regioner, tett inntil den nye brua. Og ikke minst vil den nye brua, som åpner for vanlig trafikk 12. juni klokka 14.00, skape større forutsigbarhet i veitransporten. Svinesund har per i dag vel 45 prosent av landets totale eksport på landeveien, ble det opplyst på en pressekonferanse i Oslo mandag i regi av NHO og Statens vegvesen. Logistikkomkostninger Logistikkomkostningene er svært viktige for enhver eksportbedrift. Norske Skog for eksempel har dobbelt så store logistikkomkostninger her i Norge som i Nederland og Østerrike, sier direktør for informasjon og samfunnskontakt i NHO, Petter Brubak. Våre medlemmer kan ikke leve med slike omkostninger i konkurranse med andre land, og logistikkomkostninger er én av tre viktige saker for NHO i den neste stortingsperioden, sier Brubak. Av de vel 15.000 kjøretøyene som i snitt passerer den nåværende Svinesundsbrua daglig, er vel 1.900 langtransportkjøretøyer. De koster det vel 1.000 kroner i timen å operere. Norsk næringsliv vil spare nesten en halv million kroner hver dag hvis deres lastebiler kan kjøre ett kvarter raskere over Svinesund enn normalt i dag. Nå er det slik at mange transportører må legge inn to timers ekstra kjøretid fra avgangsstedet for å være sikker på at vogntoget når riktig ferjeforbindelse i Göteborg, sier Petter Brubak i NHO. Festdag Det er ventet vel 10.000 skuelystne fra norsk og svensk side av riksgrensen når den nye brua offisielt åpnes 10. juni. Det svenske kongeparets medvirkning, sammen med det norske, er samtidig innledningen på deres offisielle statsbesøk i Norge i anledning 100-års feiringen av unionsoppløsningen. Statens vegvesen på norsk og Vägverket på svensk side vil forsyne bilistene med midlertidige parkeringsplasser, men oppfordrer ellers folk til å la bilen stå. Det blir også kjørt matebusser fra og til Halden og Fredrikstad. 3.000 skolebarn fra Østfold og Bohuslän er spesielt innbudt til åpningen av den 704 meter lange nye brua. Hele «moroa» vil, ifølge prosjektleder Stein Fyksen i Statens vegvesen, koste vel 1,4 milliarder svenske kroner, hvorav selve brua, som er tegnet av Lund og Slaatto arkitektkontor i Oslo, koster vel 700 millioner svenske kroner. I forbindelse med den nye brua er det før og etter den offisielle åpningen lagt opp til mye fest og underholdning og dessuten et næringslivsseminar.