Hardangerbrua klar for jordomseiling

Kjørebaneseksjonene til Hardangerbrua er lastet om bord i skipet som skal frakta dem til Hardanger. Avreise fra Shanghai vil sannsynligvis skje denne uken.

Det var stor festivitas da det kinesiske verkstedet, Zhenhua Port Machinery Co. (ZPMC) natt til 1. august norsk tid - markerte at Hardangebrua-skipet var klart til å seile med de 23 stålkasseseksjonene, melder vegvesen.no.

Statens vegvesen var med
Statens vegvesen var representert ved regionvegsjef Helge Eidsnes og prosjektleder Øivind L. Søvik. I tillegg var den danske stålentreprenøren, MTHøjgaard selvsagt til stede. ZPMC har vært underentreprenør for Højgaard for bygging av stålkassen til Hardangerbrua. Markeringen ble avsluttet med festfyrverkeri fra verkstedkaien.

Rundt to måneders seilas
Planen var at skipet skulle dra fra Shanghai 1. august. Men varsel om kraftig vind i farvannene rundt Shanghai gjør at ZPMC avventer utskiping noen dager. Skipet skal gå via Suez-kanalen.

Arbeidet ved verkstedet i Shanghai har pågått i rundt to år. Til sammen har nærmere 500 personer vært i arbeid med stålkassen ved verkstedet gjennom denne perioden.

Skipet med bruseksjonene er planlagt å bruke 6–8 uker på transporten mellom Shanghai og Hardanger. Transporten krever at vindforholdene er tilfredsstillende for transporten. Det er planlagt en del nødhavner underveis i påvente av gode forhold. Skipet vil ventelig være fremme i Hardanger rundt månedsskiftet september-oktober.

Strenge krav
– Kina og ZPMC kan være stolte over at stålkassen blir levert i samsvar med de strengeste krav til kvalitet, sa prosjektleder Øivind L. Søvik i talen sin under seremonien. På grunn av den slanke konstruksjonen, med bare to kjørefelt på brua, er det særlig strenge krav til stålkvalitet, sveising og overflatebehandling av seksjonene.

Monteringsmåneder
Montering av kjørebaneseksjonene vil begynne på byggeplassen i Eidfjorden i Hardanger når skipet er kommet frem og trygt forankret under hovedspennet. I oktober blir det etter planen oppheising av seksjonene, en for en.

Kabelspinningen på Hardangerbrua var ferdig 18. juli, og for tiden pågår kompaktering eller sammenpressing av kablene. Deretter skal det monteres hengestangsfeste og hengestenger i august og september.