Kjemper for flere midtdelere på norske veier

Geirr Tangstad-Holdal i Nei til frontkollisjoner mener midtdelere kan redde halvparten av dem som dør i trafikken. Statens vegvesen sier midtdelere vil bli prioritert i større grad fra 2014.

Blant de 81 som hittil har omkommet i trafikken i år, døde 42 i frontkollisjoner. 92 personer er så langt i år hardt skadd i slike ulykker.

– Når disse ulykkene utgjør halvparten av dødsulykkene er det rart at det ikke bygges flere kilometer med midtdelere, mener Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i organisasjonen Nei til frontkollisjoner.

Statens vegvesen startet i 2005 med dybdeanalyser av samtlige dødsulykker. Tangstad-Holdal viser til rapporten fra region Øst for 2010, som viser at 22 menneskeliv kunne vært spart dersom flere midtdelere var blitt bygget.

– Menneskelig svikt er årsaken til de fleste ulykkene i dagens trafikksystem. Midtdelere vil beskytte trafikanter mot feil andre gjør i trafikken, sier Tangstad-Holdal.

Flere fra 2014
I fireårsperioden mellom 2010 og 2013 er det lagt opp til at 93 kilometer midtdelere vil bli fullført på to- og trefelts riksveier, og at om lag 54 kilometer nye firefelts riksveier vil ha midtdelere.

– Byggingen av midtdelere er en avveining mellom hva det er mulig å prioritere innenfor de økonomiske rammene som er gitt av Stortinget i konkurranse med mange andre viktige formål i veisektoren, sier avdelingsdirektør i Veg- og transportavdelingen i Vegvesenet, Lars Erik Hauer, til NTB.

Han opplyser at det i perioden 2014-2023 er foreslått å øke byggingen av midtrekkverk betydelig.

– Statens vegvesen gir arbeidet med etablering av midtdelere og bygging av firefelts veier høy prioritet, men vil samtidig opprettholde høy innsats på andre områder for å bedre trafikksikkerheten på veinettet, sier han.

Han forteller at midtdelere ofte gjør at veiene må utvides, og at disse områdene må reguleres spesielt for dette, noe som krever store ressurser.

– Større plass
Tangstad-Holdal sier midtdelere er noe av det viktigste Vegvesenet kan prioritere for å få ned tallet på ulykker.

I år skal det fullføres 28 kilometer møtefri vei totalt. Dersom Norge skulle nå samme sikkerhetsnivå som Sverige på veiene, bør det bygges 2.000 kilometer til.

Han mener midtdelere bør få en større plass i debatten om hvordan vi kan få trygge veier.