Krifastbommen fjernes i 2013

Egentlig skulle Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse vært nedbetalt i 2008, men man valgte å forlenge bompengeperioden i nærmere fire år for at man kunne løse flaskehalser på tilstøtende veianlegg i Gjemnes og Tingvoll.

På grunn av kostnadsprekk på disse prosjektene ble bompengeperioden forlenget ytterligere med ni måneder. Men når bommen rives på nyåret 2013 og når alle de nye prosjektene er ferdigstilt, vil nordmøringene få et fantastisk flott veianlegg. Alternativet til en fastlandsforbindelse var å betale ferjebillett langt inn i evigheten.

Ny rundkjøring

Før bommen rives skal det bygges en helt ny rundkjøring på Bergsøya. Den var opprinnelig kostnadsregnet til 46 millioner kroner, men prisen er nå redusert til ca 30 millioner kroner. Man har nå tyvstartet arbeidet med dette krysset. En av årsakene er at man vil nyttiggjøre seg en del av de steinmassene som må tas ut til utbedring av fylkesveien på Bergsøya. Det skal også rustes opp i fylkesveinettet i Gjemnes. Totalt har fylket bevilget 20 millioner kroner til opprusting og legging av fast dekke.

Den lokale anleggsentreprenøren Vatn Maskinstasjon i Tingvoll har fått en kontrakt på 11 – 12 millioner kroner i forbindelse med utsprengning av den nye rundkjøringen. Totalt skal det tas ut 45 000 kubikkmeter fjell.

Her har vært folk før

Like ved bomstasjonen til Krifast på Bergsøya er det i sommer gjort omfattende arkeologiske utgravinger. Det er funnet både hustufter, pilspisser og beinrester fra mer enn flere tusen år gamle boplasser. Utgravingene har vært ledet av arkeologer fra NTNU. I følge Tidens Krav betrakter arkeologene dette området som litt av et skattkammer. Budsjettet for utgravingene er ca 1,6 millioner kroner.

Økt trafikk

Når bommen rives forventer veimyndighetene at trafikken vil øke med fra 50 til 100 prosent. Det betyr at man da kan få en årsdøgntrafikk på 6 000 kjøretøy.