Pionerprosjekt på Kjevik

Kristiansand lufthavn, Kjevik, blir Norges første lufthavn med et sikkerhetssystem som på en kontrollert måte vil kunne stanse fly som av ulike grunner ikke klarer å bremse før enden av rullebanen.

Natt til 3. juli begynte arbeidene med å etablere selve EMAS (Engineered Material Arresting System) på Kjevik. Systemet består av et nettverk av blokker. Disse vil gi etter og stanse flyet om det passerer enden av rullebanen – og dermed kan man unngå en potensielt farlig situasjon, melder Avinor.no.

- Enkelt sagt sikrer systemet at passasjerer ikke kommer til skade og at flyet kan taues bort og settes i trafikk igjen relativt raskt, sier prosjektleder Lars Hegle.

I USA, hvor systemet er installert på over 70 lufthavner, har EMAS flere ganger forhindret ulykker. Bare på JFK International Airport i New York har tre fly blitt stanset av systemet de siste 10 årene, etter at de ikke klarte å stanse før enden av rullebanen. Det er for øvrig ytterst sjelden at fly ikke klarer å stanse før enden av rullebanen er nådd.

Investeringen i EMAS har også en miljøside.

- Skulle vi forlenget rullebanen på ordinært vis, ville vi kommet i konflikt med sårbare marine miljøer i begge ender av rullebanen. Derfor tok vi initiativ til å se på alternative løsninger som også tilfredsstiller kravene til sikkerhet, sier lufthavnsjef Thomas Langeland.

Rullebanen på Kjevik har i dag en lengde på omkring 1900 meter, og EMAS sikrer at både dagens og framtidens flytrafikk ved lufthavnen kan avvikles i tråd med gjeldene sikkerhetsbestemmelser.

EMAS blir lagt ut i en lengde av 90 meter i hver ende av rullebanen.

EMAS koster mellom 70 og 80 millioner kroner å etablere, og er en del av det omfattende arbeidet med et nytt sikkerhetsområde og lysanlegg på Kristiansand lufthavn, Kjevik. Per dags dato er det ingen planer for å investere i EMAS ved andre lufthavner.

Se video av hvordan systemet virker her