Analyseselskapet Pöyry mener ekstrautgiftene som rammer varetransporten, og som påløper på grunn av køene i den såkalte Vestkorridoren inn mot Oslo, kan vokse til 2 milliarder kroner i 2030. I fjor lå utgiftene på grunn av køene på mellom 670 millioner og 1 milliard, skriver Aftenposten.
Hovedorganisasjonen Virke, som representerer cirka 200.000 ansatte i handels- og servicenæringen, mener Statens vegvesen og Jernbaneverket har glemt næringstrafikken i forslaget til morgendagens transportsystem, og mener det rammer vareleveringen inn til storbyene.
– Det er uakseptabelt at fagetatene ikke har vurdert tiltak for å sikre fremkommeligheten for næringslivets transport rundt storbyene. Den skal betjene en sterkt voksende befolkning og ligger an til å få enda større problemer rundt byene enn den har i dag, sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen.
Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet sier kritikken blir feil.
– Vår bypolitikk handler mye om å øke det kollektive og redusere privattrafikken. Det vil gi bedre plass til næringstrafikken, sier han.